De Chinese sociale media- en gaminggigant Tencent meldt de traagste een omzetstijging sinds de beursgang in 2004 als gevolg van tegenvallende advertentieverkopen en de strenge regulering. De omzet over het hele jaar steeg met 16 procent, ook de traagste groei ooit.
Bij online gaming steeg de omzet met 10 procent. Dit segment is inmiddels goed voor 52 procent van de totale omzet van Tencent.
De omzet in het vierde kwartaal groeide naar 144,2 miljard yuan, ruim onder de verwachting van analisten. Dat de netto kwartaalwinst zestig procent hoger uitkwam op 13,5 miljard euro, lag onder meer aan de verkoop van het grootste deel van zijn belang in JD.com.
De teleurstelling heeft ook zijn weerslag op de aandelenkoers die het afgelopen jaar zowat is gehalveerd.
Tencent sprak in een toelichting van een ‘uitdagend jaar’.
Aan het einde van het jaar had Tencent met Weixin en WeChat 1,27 miljard maandelijks actieve gebruikers. Dat is een stijging van 3,5 procent op jaarbasis.
Het afgekoppelde Tencent Music krijgt een secundaire notering van zijn aandelen aan de Hong Kong Stock Exchange.
Het muziekbedrijf presteerde slecht in het afgelopen kwartaal. De omzet daalde 15,2 procent tot 4,73 miljard yuan (742 miljoen dollar). Ook nam het aantal betalende gebruikers af.