Toyota verkoop stijgt ondanks tariefvrees


Key takeaways

  • Toyota heeft in mei wereldwijd een recordaantal van 955.532 voertuigen verkocht.
  • Hybride modellen zorgden voor groei, met aanzienlijke stijgingen in de verkoop op belangrijke markten zoals de VS, China en Japan.
  • Tariefgerelateerde kosten worden geschat op ongeveer 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) voor Toyota, wat resulteert in prijsverhogingen voor verschillende Amerikaanse automodellen.

Toyota zag de wereldwijde verkoop in mei sterk stijgen, wat de derde opeenvolgende recordmaand betekende. Deze groei werd gestimuleerd door de sterke vraag naar hybride voertuigen op belangrijke markten zoals de Verenigde Staten, China en Japan. Ondanks dit succes verwacht de autofabrikant een aanzienlijke financiële impact van de onlangs geïntroduceerde Amerikaanse invoerrechten.

Toyota verkocht in mei wereldwijd in totaal 955.532 voertuigen, een stijging van 8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit cijfer is inclusief de verkoop door dochterondernemingen Daihatsu Motor Co en Hino Motors Ltd. De productie bereikte in dezelfde maand 906.984 eenheden.

Hybride voertuigen speerpunt van groei

De verkoop van het bedrijf in Noord-Amerika steeg met 11 procent, terwijl China en Japan stijgingen van respectievelijk 7 procent en meer dan 4 procent noteerden. Hybride modellen waren de speerpunt van deze groei en weerspiegelen de groeiende interesse van de consument in zuinige en milieuvriendelijke voertuigen.

Amerikaanse tarieven

Deze positieve prestaties werden overschaduwd door de escalerende handelsspanningen. Begin april legde de Amerikaanse president Donald Trump tarieven van 10 procent op voor de invoer van auto’s uit verschillende landen, met hogere tarieven voor landen op basis van hun handelstekort met de VS. Japan, dat een belangrijke exporteur van auto’s naar de VS is, wordt geconfronteerd met een aanzienlijke impact van deze tarieven.

Toyota schat dat deze tarieven het bedrijf voor april en mei samen ongeveer 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) zullen kosten. Als reactie hierop is Toyota van plan om volgende maand de prijzen van verschillende Amerikaanse automodellen met meer dan 200 dollar (170,90 euro) te verhogen, onder verwijzing naar zowel de tarieven als de veranderende marktdynamiek. Mitsubishi Motors Corp heeft ook prijsverhogingen aangekondigd voor drie van zijn Amerikaanse modellen.

Andere Japanse autofabrikanten ook getroffen

Andere grote Japanse autofabrikanten worden ook getroffen. Nissan Motor Co en Honda Motor Co voorspellen tariefkosten tot 3 miljard dollar (2,5 miljard dollar) elk. Subaru Corp en Mazda Motor Corp hebben afgezien van het publiceren van winstprognoses voor het fiscale jaar dat eindigt in maart 2026, vanwege de onzekerheid over dit handelsbeleid.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.