Treinen zullen ook in de toekomst de ruggengraat van de stedelijke mobiliteit blijven vormen. Dat heeft Sabrina Soussan, bij het Duitse concern Siemens verantwoordelijk voor de divisie mobiliteit, gezegd. Haar uitspraken vormen een reactie op de vaststelling dat vele reizigers zich door de uitbraak van de coronacrisis minder gemakkelijk geneigd tonen het openbaar vervoer te nemen.
In een gesprek met de Britse krant Financial Times zegt ze ervan overtuigd te zijn dat de vraag naar openbaar vervoer bij het publiek ten laatste in de tweede helft van volgend jaar opnieuw zijn normale niveau zal hebben bereikt.
Besmettingsangst
Soussan erkent dat Siemens Mobility, de treindivisie van het Duitse concern, de impact van de coronapandemie zwaar heeft gevoeld. ‘Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar werden 30 procent minder orders opgetekend dan tijdens dezelfde periode vorig jaar,’ aldus de krant. ‘De uitbraak van het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat vele overheden hun budgetten voor onder meer openbaar vervoer hebben beperkt.’
‘Daarnaast zijn ook de passagierstrafieken sterk teruggevallen. De angst voor een mogelijke besmetting heeft een aanzienlijk aantal reizigers aangezet het openbaar vervoer voorlopig te mijden.’
Dat zal volgens Soussan echter slechts een tijdelijk fenomeen blijken. Daarbij wijst ze onder meer naar de maatregelen die Siemens, fabrikant en beheerder van trams en treinen, heeft genomen om aan de bekommernissen van de reiziger tegemoet te komen.
‘We hebben robots ingezet om de rijtuigen te reinigen,’ zegt Soussan. ‘Alle voertuigen worden gedesinfecteerd. Bovendien hebben we met 3D-technologie instrumenten gemaakt die de reizigers de mogelijkheid bieden om de deuren van de treinen met hun ellebogen te openen.’
Daarnaast werkt Siemens volgens Soussan ook aan de ontwikkeling van speciale luchtfilters die in de rijtuigen kunnen worden geïnstalleerd. ‘Bovendien worden digitale programma’s ingezet om reizigers contactloos tickets te kopen,’ betoogt ze. ‘Er zijn ook oplossingen voorzien die de passagier over de bezettingsgraad van elke trein zullen informeren.’
Luchtvaart
Soussan betoogde verder dat ook op grotere afstanden de trein in de toekomst een belangrijke rol zal opnemen. ‘Het vrachtvervoer met de trein tussen China en Europa is tijdens de coronacrisis zelfs met 40 procent gestegen,’ zegt ze.
‘De treinsector kan ook profiteren van de problemen waarmee de luchtvaart worstelt. Treinen hebben een lagere energieconsumptie dan vliegtuigen. Bovendien kunnen treinen social distancing op een goedkopere manier garanderen dan vliegtuigen.’