Topjaar voor Belgische overnamemarkt

De Belgische dealmakers beleefden in 2019 een boerenjaar. Er waren voor liefst 40 miljard euro deals waarbij een Belgisch bedrijf betrokken was als koper, verkoper of overnamedoelwit. Dat blijkt uit cijfers van dataleverancier Dealogic en De Tijd.

De Belgische markt voor fusies en overnames klokt zo bijna twee keer zo hoog af als in 2018. Toen werd voor 23 miljard euro aan transacties werd gesloten. Dat is 75 procent meer dan vorig jaar.

Het beeld is wel wat vertekend door twee megadeals waarbij AB InBev een cruciale rol speelde. In de zomer verkocht de Braziliaans-Belgische biergigant zijn Australische dochter CUB voor 10 miljard euro aan het Japanse Asahi. In september haalde hij 4,5 miljard euro op door een belang in zijn Aziatische dochter naar de beurs van Hongkong te brengen.

Grote transacties op het einde

Maar ook als die twee megatransacties niet meetellen, heeft de Belgische fusie- en overnamemarkt het met 25,5 miljard euro nog altijd beter gedaan dan in 2018. Het gaat om een stijging van 11 procent tegenover vorig jaar.

Voor Kerstmis waren er nog wat grote transacties. DPG Media, het vroegere De Persgroep, legde de hand op de magazines van Sanoma Nederland. En de Franse uitzendgroep Proman nam haar Belgische sectorgenoot Agilitas, het vroegere T-groep, over. Maandag volgde nog de overname van E5 Mode.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.