TikTok verliest aan populariteit

Het Chinese TikTok is van zijn pluimen aan het verliezen. TikTok is 1,46 miljard keer gedownload sinds de opstart.

TikTok is immens populair, maar de groei van de Chinese app vertraagt. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Bytedance kan voorleggen. 177 miljoen mensen downloadden de app uit de Google Play Store en de App Store in het derde kwartaal van 2019. Dat wil zeggen dat de groei van Tiktok 4 procentpunten lager ligt dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar.

Meest succesvolle Chinese startup

De app, die u kent door de verspreiding van korte filmpjes. Oorspronkelijk was dat vooral een tienerfenomeen, met veel jongeren die staan te lippsyncen en dansen. De filmpjes zijn drie tot vijftien seconden lang: ideaal om te delen op sociale media. Achter TikTok zit Bytedance, een startup die gewaardeerd wordt op 75 miljard dollar. Het is de meest succesvolle startup uit China, weet Bloomberg. Winst genereren doet Bytedance nog niet.

Uit zichzelf groeit TikTok nauwelijks nog. De Chinezen spenderen daarom honderden miljoenen dollar aan advertenties op concurrenten Facebook en Instagram. Daarmee proberen ze om de concurrentie letterlijk weg te kopen.

https://twitter.com/_KelvinNyoni/status/1186710739194699778

Privacyproblemen

Facebook gaat intussen in de tegenaanval. CEO Mark Zuckerberg hekelde TikTok wegens problemen met de privacy en vrijheid van meningsuiting.

‘Onze diensten zoals WhatsApp worden wereldwijd door manifestanten en activisten gebruikt omdat ze een stevige encryptie en privacymaatregelen treffen. Op TikTok worden vermeldingen van diezelfde protesten verzwegen en gecensureerd, zelfs in de Verenigde Staten’, zei Zuckerberg. ‘Is dat het internet dat we willen?’

TikTok ontkende alle overheidsinvloeden en censuur uit China. Volgens TikTok heeft de Chinese overheid geen autoriteit om TikTok-data in te kijken en opereert de app daar ook niet.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.