TikTok gaat nieuwe beloningsmodus niet uitrollen in Europa na protest

Social mediaplatform TikTok gaat een nieuwe functie in de Lite-app niet beschikbaar stellen in Europa. De Europese Unie kantte zich tegen een beloningsmodus waarbij gebruikers elke dag moeten inloggen. TikTok schrapt het plan nu helemaal.

In het nieuws: TikTok testte een nieuwe functie uit, maar trekt die nu na protest weer in.

  • Franse en Spaanse gebruikers van TikTok Lite, een versie van de app die minder data verbruikt, konden in april kennis maken met een beloningsprogramma. In ruil voor dagelijkse taken zoals videos bekijken en die liken, kregen ze beloningen zoals Amazon-tegoedbonnen. Gebruikers moesten wel ouder zijn dan 18 jaar.
  • De Europese Commissie opende direct een onderzoek. De werkwijze van TikTok zou in strijd zijn met de regels van de Digital Services Act (DSA), vond men. Het zou verslavend werken en erop gericht zijn om jongeren zo lang mogelijk op de app te houden. Bovendien zou TikTok niet op een gerichte manier kunnen verifiëren dat gebruikers van het programma wel meerderjarig zijn. Daardoor werd de uitrol van het beloningsprogramma opgeschort.
  • Nu besluit TikTok, na een gesprek met de Europese instanties, volledig af te zien van de beloningsmodus binnen de EU. “TikTok is verheugd dat we een vriendschappelijke oplossing gevonden hebben en heeft beslist om het TikTok Lite-beloningsprogramma terug te trekken, nadat we het al eerder vrijwillig opgeschort hadden”, laat het bedrijf weten.
  • De Europese Unie geeft een duidelijke boodschap, bij monde van Thierry Breton, de Europees Commissaris voor Interne Markt. “De beschikbare hersentijd van jonge Europeanen is geen betalingsmiddel voor sociale media – en dat zal nooit zo zijn”, liet hij weten.

Uitgezoomd: De EU haalt de duimschroeven aan voor meerdere organisaties.

  • Naast TikTok liggen ook andere grote platformen onder vuur omdat ze mogelijk verslaving in de hand werken. Zo opende de EU eerder al onderzoeken naar Meta, om de schadelijkheid van Facebook en Instagram op kinderen en jongeren aan de kaak te stellen.
  • Ook een andere Europese wetgeving, de Digital Markets Act (DMA) doet geregeld stof opwaaien. Zo heeft Apple meerdere onderzoeken aan zijn been die draaien rond oneerlijke concurrentie en een monopoliepositie die Apple zou hebben.
  • En er blijft eveneens veel te doen rond artificiële intelligentie (AI). Zo zal Meta een nieuwe AI-functie niet beschikbaar stellen in Europa nadat de commissie zich bezorgd toonde rond het gebruik van foto- en videodata van gebruikers om AI-modellen te trainen.