TikTok legt Facebook het vuur aan de schenen

De Chinese video-app TikTok verschijnt nu ook letterlijk in de achtertuin van Facebook. Het neemt zijn intrek in voormalige gebouwen en lokt werknemers weg bij de Amerikaanse internetgigant.

TikTok, eigendom van het Chinese ByteDance, heeft onlangs zijn intrek genomen in een kantoorruimte in Mountain View in de Verenigde Staten. Dat is op luttele kilometers van het hoofdkwartier van grote concurrent Google én in de voormalige gebouwen van WhatsApp, de berichtendienst die nota bene eigendom is van Facebook.

De jacht op talent

Samen met moederbedrijf ByteDance heeft TikTok tegelijk een aantal vacatures gelost in de Verenigde Staten. De video-app deinst er ook niet voor terug om talent bij grote internetbedrijven weg te kapen. Facebook zag al zeker 25 mensen vertrekken naar TikTok. Naar verluidt betalen de Chinezen soms tot 20 procent meer dan Facebook. Bij Snapchat, Hulu, Apple, YouTube en Amazon vertrokken eveneens mensen naar TikTok.

De rivaliteit tussen TikTok en Facebook verschuift nu van een strijd voor jonge gebruikers naar een interne strijd voor talent. Niet dat die eerste strijd ondertussen beslecht is. Facebook bereikt dagelijks – inclusief Instagram, Messenger en WhatsApp – 2,1 miljard mensen, terwijl TikTok 700 miljoen dagelijkse gebruikers heeft. Alleen groeit TikTok explosief en staat de video-app sterk bij jonge gebruikers – een interessante doelgroep. Iets wat Facebook-baas Mark Zuckerberg met lede ogen aanziet.

Facebook komt met Lasso en Clips

Vorig jaar lanceerde Facebook daarom Lasso. Dat is een applicatie, identiek aan TikTok, waarmee gebruikers korte video’s kunnen maken en bekijken. De kopie doet het echter niet zo goed als het origineel. Sinds het begin van het jaar is TikTok 546 miljoen keer gedownload, Lasso slechts 420.000 keer.

Maar Mark Zuckerberg is hoopvol. ‘We proberen eerst om Lasso te lanceren waar TikTok nog niet sterk staat. Daarna gaan we de concurrentie aan in landen waar TikTok groot is’, klonk het in een interne vergadering.

Ook via dochterapp Instagram wil Facebook de strijd verderzetten. Instagram zou aan een nieuwe feature werken die Clips zal heten. Met die uitbreiding kunnen Instagram-gebruikers video’s gelijkaardig aan die van TikTok maken.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.