TikTok is digitale versie van het Paard van Troje

TikTok is digitale versie van het Paard van Troje
Het hoofdkantoor van ByteDance, het moederbedrijf van video-sharing app TikTok, in Beijing – GREG BAKER/AFP via Getty Images

De Europese Commissie vraagt al haar medewerkers om Tiktok van hun telefoons (zakelijk en privé) te verwijderen. De applicatie zou gegevens over haar gebruikers doorspelen aan Beijing. Ook in andere landen wordt TikTok steeds meer als een digitaal Paard van Troje beschouwd.

Waarom is dit belangrijk?

ByteDance, het Chinese bedrijf dat eigenaar is van TikTok, wist op een mum van tijd meer dan 1 miljard gebruikers voor zijn app te verzamelen. Toch zit geen van die gebruikers in China, want daar is TikTok - net als Facebook, YouTube en Twitter - verboden. De Chinese Communistische Partij geeft de voorkeur aan de eigen Chinese variant Douyin, die niet worden gehinderd door westerse privacy-regels en data-eigendom. Probleem voor het Westen is niet enkel dat de Chinese overheid nu toegang heeft tot de data van een miljard niet-Chinezen; de app is hier ook nog eens grenzeloos populair.

In het nieuws: De Europese Commissie verbiedt ambtenaren nog verder gebruik te maken van TikTok. Er zijn voldoende aanwijzingen dat de Chinese Communistische Partij (CCP) toegang heeft tot privégegevens en de inhoud van TikTok in het Westen manipuleert met desinformatie.

  • Ook in de VS geldt zo’n verbod al voor alle medewerkers van het Congres. Verwacht wordt dat het verbod straks wordt uitgebreid tot de hele federale overheid.

Digitale versie van het Paard van Troje

Het probleem. TikTok is de digitale versie van het Paard van Troje geworden.

  • Het potentieel van het platform voor spionage en het misbruik ervan voor propaganda is ondertussen meermaals aangetoond.

Grenzeloos populair

Een ongemakkelijke waarheid. De populariteit van de app kan niet worden overschat.

  • Een recent onderzoek van Rival IQ bracht het engagementspercentage (= aantal commentaren/likes per post) in kaart voor de verschillende sociale media:
    • Twitter: 0,035%
    • Facebook: 0,06%  
    • Instagram  0,47%, 
    • Dat TikTok wel degelijk in een andere afdeling speelt, bewijst het engagementspercentage van de Chinese app: 5,69%. 
  • Volgens een recente studie van de denktank Pew Research Center zou meer dan een kwart van de Amerikaanse volwassenen onder de 30 jaar geregeld TikTok gebruiken om nieuws te krijgen.
  • Bij Amerikanen onder de 18 jaar zouden de cijfers nog een pak hoger liggen. Zo’n 66 procent van de Amerikaanse tieners tussen de 12 en 17 jaar gebruikt TikTok. Ongeveer 57 procent van hen gebruikt Instagram.

Het lijkt dus nog een kwestie van tijd voor de app in de meeste westerse landen uit de app-stores wordt gehaald.

(kg)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.