“TikTok, Instagram en co gaan wereld van online shopping veroveren”

De onlineverkoop via socialmediaplatformen gaat de komende jaren wereldwijd drie keer sneller groeien dan via traditionele webwinkels, voorspelt consultancygroep Accenture. Het fenomeen wordt social commerce genoemd.

Accenture bestudeerde het online shoppinggedrag in onder meer de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en China. Bijna twee op de drie ondervraagde consumenten blijken het voorbije jaar al een aankoop via een socialmediaplatform, bijvoorbeeld TikTok, Instagram, Facebook of Pinterest, te hebben gedaan.

Net zoals onze nieuwsconsumptie vaak via sociale media loopt, verwacht het consultancybedrijf dat dit steeds meer ook het geval zal zijn bij onze online-aankopen. We gaan voor bepaalde producten niet meer naar webwinkels als Amazon of Zalando surfen of een zoekopdracht in Google intikken, maar ons laten leiden door de prikkels en suggesties die we in onze berichtenstromen op sociale media krijgen.

“Shopping staat voor een sociale revolutie”, zo titelt Accenture. Vooral voor kleding, schoonheidsproducten, consumentenelektronica en huisdecoratie wordt social commerce belangrijk, omdat dit de producten zijn waarover consumenten makkelijk tips, foto’s en video’s kunnen uitwisselen via hun vertrouwde socialmediakanalen.

Omgekeerde wereld

De analisten verwachten de komende jaren een groeiritme van 26 procent per jaar voor social commerce, of drie keer sneller dan de “gewone” e-commerce. De totale omzet via social commerce zou daardoor in 2025 rond 1.200 miljard dollar draaien.

Het zal voor de marketeers van consumentenmerken een volledig andere manier van denken vergen. Advertenties op de platformen, die de gebruikers naar de webwinkel leiden, zullen niet volstaan, omdat veel transacties op de sociale platformen zelf zullen gebeuren, voorspelt Accenture. “Merken zullen hun producten en diensten moeten brengen naar de sociale media waar de consumenten vertoeven, eerder dan omgekeerd.”

Influencers

Influencers en livestreamers zullen daarbij een belangrijke rol spelen, verwacht het consultancybureau, omdat online shopping vaker een onderdeel zal worden van gezamenlijke virtuele ervaringen via livestreaming, online gaming en later misschien ook events in het metaverse, het 3D-internet van de toekomst.

Een hindernis voor social commerce is wel nog het wantrouwen bij veel consumenten over de veiligheid van de online betaling, zo blijkt nog uit de bevraging. Dat speelt vooral bij de oudere generaties. De jongere generaties zijn via een livestream of tip van een influencer sneller te verleiden tot impulsaankopen.

Kansen voor kleinere merken

Ook kleinere merken hebben in die nieuwe wereld overigens een kans, zegt het rapport, als ze via de juiste communicatietechnieken en influencers erin slagen een trouw publiek op te bouwen.

Accenture: “Voor veel mensen zijn sociale platformen het startpunt voor alles wat ze online doen. Daar komen nu aankopen bij in de mix. En het zou binnenkort zo krachtig kunnen worden als een bestemming op zich, dat het de dominantie van e-commerce en zoekgiganten begint te bedreigen.”

(bzg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.