TikTok voert community-factchecking in met de functie ‘Footnotes’

TikTok voert community-factchecking in met de functie ‘Footnotes’
Jens Büttner/picture alliance via Getty Images

Key takeaways

  • Met de nieuwe functie ”Footnotes’ van TikTok kunnen gebruikers contextuele informatie en bronnen aan video’s toevoegen. Daardoor is het voor de community makkelijker om feiten te controleren.
  • Socialemediaplatforms vertrouwen steeds meer op crowdsourcing om de verspreiding van valse informatie tegen te gaan. Ze proberen zo vrijheid van meningsuiting te verzoeken met correcte informatie.
  • Ondanks het potentieel heeft community-factchecking te kampen met uitdagingen op het gebied van zichtbaarheid en impact. Veel beoordelingen worden niet gepubliceerd door beperkingen van het algoritme.

Socialemediaplatforms maken steeds meer gebruik van crowdsourced factchecking om de verspreiding van valse informatie tegen te gaan. TikTok is het nieuwste platform dat deze aanpak overneemt met zijn nieuwe functie ‘Footnotes’, waarmee gebruikers contextuele informatie aan video’s kunnen toevoegen en kunnen stemmen over de zichtbaarheid van deze voetnoten.

Community factchecking

Deze trend naar community fact-checking is in 2021 gelanceerd door Twitter (nu X) met zijn ‘Birdwatch’ programma. Meta is sindsdien gevolgd en heeft eerder dit jaar een soortgelijk initiatief op Facebook en Instagram geïntroduceerd. Experts suggereren dat de stap aansluit bij een groeiende vraag naar platforms om prioriteit te geven aan vrije meningsuiting, zelfs als dat betekent dat potentieel schadelijke of valse beweringen getolereerd moeten worden.

Hoewel er bewijs is voor de effectiviteit van crowdsourcing bij het controleren van feiten, blijven er uitdagingen om de zichtbaarheid en de impact te garanderen. Footnotes van TikTok onderscheidt zich van andere programma’s door gebruikers te verplichten de bronnen van hun aantekeningen te vermelden, een functie die op X niet altijd verplicht is.

Beperkt bereik

Een van de grootste hindernissen voor alle initiatieven op het gebied van community factchecking is ervoor zorgen dat beoordelingen door het juiste publiek worden gezien. Platforms gebruiken algoritmes die erop gericht zijn om beoordelingen te tonen aan gebruikers met verschillende standpunten, maar studies geven aan dat de overgrote meerderheid van de beoordelingen niet gepubliceerd wordt. Dit benadrukt de voortdurende strijd om kennis uit de gemeenschap effectief te gebruiken om online desinformatie te bestrijden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

02:00