Geschreven met branded content van Manutan.be
De markt van de kantoormeubelen is de afgelopen jaren flink gewijzigd en daar heeft de coronapandemie iets mee te maken. Steeds meer mensen gingen thuiswerken en hadden behoefte aan passend kantoormeubilair. Daarbij speelt ook dat de werkgever verantwoordelijk blijft voor de werkplek, wat kan inhouden dat de werkgever (ergonomische) kantoormeubelen dient aan te bieden. Veel werkgevers hebben dit gedaan, waardoor de verkoopcijfers de afgelopen tijd flink piekten.
Van werken aan de keukentafel tot een volwaardig thuiskantoor
In het begin van de coronapandemie werkten veel medewerkers nog gewoon aan de tafel in de keuken, maar op termijn was er behoefte aan een meer structurele oplossing. En dat hebben veel werkgevers begrepen, zeker nu blijkt dat thuiswerken ook echt een blijver is. Veel bedrijven hebben intussen een thuiswerkbeleid ontwikkeld, net als richtlijnen om een veilige thuiswerkplek aan te bieden. Dat wil ook zeggen dat medewerkers zowel thuis als op het werk goede spullen nodig hebben. Hierdoor draait de sector van de kantoormeubelen al langere tijd op volle toeren. Het is een fenomeen dat niet alleen in België merkbaar is, maar ook in Nederland. Ook daar is corona een verklaring. Het aantal bedrijven dat focust op kantoormeubelen klom er tussen april 2020 en oktober 2020 van 1670 naar 1736. Dat blijkt uit cijfers van RTL Nieuws.
Andere kantoormeubelen voor thuis
Kantoormeubelen voor thuis dienen aan andere eisen te voldoen dan kantoormeubilair voor op het werk. Ergonomie is uiteraard nog steeds erg belangrijk, maar tegelijkertijd moet het een en ander ook passen binnen het interieur. Compactheid is ook belangrijk, want niet iedereen heeft evenveel plaats. Dit resulteerde in creatieve concepten als de DeskCube, een soort van pop-upkantoortje dat medewerkers toestaat om zich af te schermen van de buitenwereld.
Werkgever of werknemer koopt de kantoormeubelen
De werkgever die kantoormeubelen wil aanbieden, heeft verschillende mogelijkheden om dat te doen. De werkgever kan er bijvoorbeeld voor kiezen om zelf kantoormeubilair aan te schaffen en ter beschikking te stellen. De werkgever blijft dan de eigenaar van het kantoormeubilair. Bij een uitdiensttreding dient men dit in principe terug te geven of er kan worden beslist dat de medewerker het mag houden. Op de restwaarde moet men dan belasting betalen.
Een alternatief is dat de werknemer zelf kantoormeubilair aanschaft en vervolgens bij de werkgever aanklopt voor een terugbetaling. De administratie aanvaardt dat het gaat om een niet-belastbare terugbetaling. Het moet wel gaan om redelijke terugbetalingen. Een ergonomische bureaustoel kan bijvoorbeeld wel, maar enkel als dit ook op kantoor wordt aangeboden. Anders zal een gewone bureaustoel voor thuis moeten volstaan. De werkgever kan de terugbetaling in een keer doen of spreiden over een aantal jaar. Daarbij dient hij dan rekening te houden met de normale gebruiksduur.
Forfaitaire thuiswerkvergoeding
Ten slotte kan de werkgever er ook voor kiezen om een forfaitaire thuiswerkvergoeding toe te kennen. Deze forfaitaire vergoeding dekt dan de extra kosten van het thuiswerken. De vergoeding is in principe niet-belastbaar. In 2023 bedraagt deze vergoeding hoogstens 148,73 euro per maand. Deze vergoeding moet in principe ook de kosten voor klein kantoormateriaal dekken. Voor het gebruik van een privé-internetaansluiting en een privécomputer voor het werk kan er een bijkomende kostenvergoeding worden toegekend van in totaal niet meer dan 40 euro per maand.