Thuisfitness Peloton groeit als kool dankzij coronacrisis

De Amerikaanse thuisfitnessketen Peloton, bekend van zijn hometrainers met onlineverbinding, groeit zo hard dat de productie van fitnesstoestellen niet meer mee kan. De omzet verdrievoudigde bijna in het recentste kwartaal, en dat heeft alles te maken met de coronacrisis.

Peloton wil de ‘Netflix van de fitness’ zijn. De leden kunnen zich onder meer connecteren via een high-end fiets met touchscreen tablet dat live en on-demand lessen streamt. Het geeft de sporters de mogelijkheid tegen anderen te concurreren. Een standaard maandabonnement kost 39 dollar per gezin. Maar er is wel een stevige begininvestering vereist. Een Peloton-fiets kost ongeveer 2.000 dollar, een loopband 2.500 dollar.

Eind vorig jaar zag het er nog beroerd uit voor de fitnesshype. Beleggers verloren hun vertrouwen in het bedrijf. Maar in 2020 is de beurskoers verdrievoudigd tot ongeveer 88 dollar, en een verdere klim wordt vrijdag verwacht na de verbluffende kwartaalcijfers die het bedrijf donderdagavond uitbracht.

De omzet in april-juni, een periode waarin de coronacrisis zowel in de VS als in Europa in alle hevigheid woedde, komt uit op 607 miljoen dollar. Dat is beduidend meer dan wat analisten geraamd hadden en bijna een verdrievoudiging tegenover een jaar eerder. Peloton is actief in Noord-Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Oververhitte vraag

Door de coronacrisis zit thuisfitness, net als thuiswerk, fors in de lift. Het aantal geconnecteerde gebruikers, dat zijn de abonnees die 39 dollar per maand betalen, verdubbelde over dezelfde periode tot ruim tot 1,1 miljoen abonnees. Inclusief de gebruikers van een beperktere dienst, komt het aantal gebruikers uit op 3,1 miljoen.

Tot vreugde van Peloton gebruiken de kernabonnees hun toestel almaar vaker. Dat leidt tot een resem bijkomende inkomsten, onder meer uit de verkoop van accessoires en kleding.

De vraag naar thuisfitnesstoestellen stijgt zo hard dat de productie niet meer mee kan. Peloton spreekt van een ‘onevenwicht tussen vraag en aanbod’ op vele plaatsen. Hoewel het bedrijf zijn productiecapaciteit continu blijft optrekken, waarschuwt het nieuwe klanten dat een bestelling ook in de komende maanden enige tijd op zich kan laten wachten.

Peloton heeft ook zijn marketinginspanningen gepauzeerd. Dat is op dit moment niet nodig, zegt het bedrijf, en de pauze levert ook kostenbesparingen op. ‘De organische groei is zo al robuust.’

Meer