Thuisconsumptie beperkt bij Coca-Cola de schade door de coronapandemie

De Amerikaanse frisdrankproducent Coca-Cola heeft ook het voorbije kwartaal de gevolgen van de coronacrisis gevoeld. Horeca en entertainment, cruciale pijlers van de omzet van Coca-Cola, hebben zich immers ook tijdens de voorbije drie maanden niet van de pandemie kunnen herstellen. Het concern ziet echter wel verbetering.

Coca-Cola boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 8,65 miljard dollar. Dat betekende een daling met 9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst daalde met 33 procent tot 1,74 miljard dollar.

Thuisconsumptie

In alle regio’s moest het bedrijf een achteruitgang melden. Coca-Cola zegt wel een verbetering te hebben kunnen merken tegenover het tweede kwartaal, toen een achteruitgang met 28 procent diende te worden gemeld. Het concern benadrukt verder wel een grotere verkoop voor de thuisconsumptie te hebben kunnen registreren. Dat is te danken aan de lockdowns en thuiswerk.

Coca-Cola heeft zijn drankenactiviteiten in vier divisies onderverdeeld. Alle sectoren moesten een achteruitgang melden. De koolzuurhoudende frisdranken werden het minst zwaar getroffen. In die afdeling bleef de daling beperkt tot 1 procent. Dat was vooral te danken aan het basismerk Coke en Coke Zero.

De divisie vruchtensappen, zuivelproducten en plantaardige dranken registreerde een inkrimping met 6 procent, vooral door een dalende vraag in de regio’s Asia-Pacific en Latijns-Amerika. Bij de waterproducten en sportdranken werd een daling met 11 procent gemeld. Thee en koffie werden met een achteruitgang van 15 procent het zwaarst getroffen.

Portfolio

De Amerikaanse frisdrankenproducent zet ondertussen ook zijn transformatie verder. Coca-Cola heeft immers beslist zijn portfolio af te slanken. Een aantal producten die slechts een bescheiden verkoop boekten en ook weinig groeimogelijkheden bieden, zoals Tab, zullen worden stopgezet.

Voor de stopzetting van het merk Odwalla boekte Coca-Cola het voorbije kwartaal alvast een afschrijving van 160 miljoen dollar. Uiteindelijk wil Coca-Cola een portfolio met een tweehonderdtal merken behouden. Dat betekent een halvering van het huidige aanbod.

Door de aanhoudende onzekerheid rond de impact van de coronacrisis zegt Coca-Cola geen vooruitzichten voor het lopende jaar te kunnen verstrekken. De oorspronkelijke prognoses waren in maart al ingetrokken.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.