Greenyard: thuiswerkers opteren voor verse groenten en fruit

Het groentebedrijf Greenyard uit Sint-Katelijne-Waver heeft van de coronacrisis een opmerkelijke injectie ervaren. Door de lockdown van de coronapandemie blijkt immers ook de thuisconsumptie van groenten en fruit sterk te zijn gestegen. Dat blijkt uit de resultaten die Greenyard over het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar heeft gepubliceerd.

Greenyard boekte tijdens het voorbije kwartaal een omzet van bijna 1,15 miljard euro. Dat betekende een stijging met 11,4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Vers

Bij de verkoop van verse producten boekte het bedrijf een omzetstijging met 12,9 procent tot 959 miljoen euro. De divisies diepvries en blik kenden een omzetgroei met 4,6 procent tot 190 miljoen euro. Het bedrijf wijst er daarbij op dat de supermarkten de voorbije maanden bij Greenyard een breder assortiment producten hebben aangekocht en ook op de afname van grotere volumes zijn overgeschakeld.

Door de coronacrisis werden wereldwijd veel mensen tot thuiswerk verplicht. Die populatie getuigde volgens de onderneming van een grotere interesse in de consumptie van verse groenten en fruit.

Greenyard moest wel een omzetdaling in de verkoop aan de horeca  melden. Die sector diende door de coronacrisis zijn activiteiten immers grotendeels terug te schroeven. Omdat de horeca bij Greenyard slechts een relatief beperkte afzetmarkt vertegenwoordigt, had die daling op de cijfers van het groentebedrijf uiteindelijk minder impact.

Greenyard heeft over het voorbije kwartaal alleen cijfers over de gerealiseerde omzet gegeven. Over winst of verlies werden geen uitspraken gedaan. Het bedrijf heeft een moeilijke periode doorgemaakt, maar heeft inmiddels van de banken tot eind volgend jaar tijd gekregen om volledig orde op zaken te stellen.

Meer