Key takeaways
- De eerste fase van het hogesnelheidsspoorwegnet Thailand-China is voor 36 procent voltooid.
- Het project beslaat een totale afstand van 609 kilometer en kost 434 miljard baht (US$ 2,9 miljard).
- De Thaise overheid is verantwoordelijk voor de financiering, bouw en implementatie van Chinese technologieën en spoorwegsystemen.
Thailand verwacht tegen 2030 klaar te zijn met het eerste hogesnelheidsspoorwegnet dat het verbindt met China via Laos. Dit project, dat vertraging heeft opgelopen, wordt beschouwd als cruciaal voor het versterken van de bilaterale betrekkingen en de handel tussen de twee landen.
Details project
De eerste fase, die een route van Bangkok naar de provincie Nakhon Ratchasima omvat, is momenteel voor ongeveer 36 procent voltooid. Volgens regeringswoordvoerder Jirayu Houngsub is het ontwerp voor de tweede fase, die de lijn verlengt naar de provincie Nong Khai aan de noordoostelijke grens, afgerond en wacht het nog op goedkeuring van het kabinet.
Technische specificaties
Over een totale afstand van 609 kilometer zal de spoorlijn naar schatting 434 miljard baht (2,9 miljard dollar) kosten. Het Thaise netwerk zal worden geïntegreerd met de lijn tussen Laos en China via een brug over de Mekong rivier. Deze ontwikkeling sluit aan bij de ambitie van Thailand om de connectiviteit met China, zijn grootste handelspartner, te verbeteren, omdat de op één na grootste economie van Zuidoost-Azië gelijke tred wil houden met de snelle groei van zijn regionale tegenhangers.
Regionale en economische gevolgen
Naast de handel onderhouden beide naties ook nauwere banden op het gebied van toerisme. Dit werd vorig jaar duidelijk toen ze wederzijds afzagen van toeristenvisa voor hun burgers. Zodra het spoorwegnet Thailand-Laos operationeel is, zal het reizen van Bangkok naar Beijing mogelijk maken via stops in Vientiane en Kunming, een zuidelijke Chinese stad die verbonden is door een semi-high-speed dienst.
Timing
De aanleg van het hogesnelheidsnetwerk begon in 2017 in het kader van China’s Belt and Road Initiative (BRI). De Thaise overheid draagt de verantwoordelijkheid voor de projectfinanciering, de bouw van civiele werken en de implementatie van Chinese bouwtechnologieën en spoorwegsystemen. De eerste fase, geschat op 179 miljard baht, zal naar verwachting in 2027 in gebruik worden genomen.
Bredere regionale context
De segmenten in Laos en Thailand worden algemeen beschouwd als de eerste fase van de infrastructuur die China rechtstreeks moet verbinden met een groot deel van Zuidoost-Azië, waaronder Maleisië en Singapore. Laos heeft in 2021 een spoorlijn in gebruik genomen, die de door land ingesloten natie bijna 6 miljard dollar heeft gekost om een verbinding met China tot stand te brengen.
Minister-president Paetongtarn Shinawatra heeft het werk aan hogesnelheidsspoorlijnen, dubbelsporige spoorlijnen en landbrugprojecten versneld, met als doel Thailand te laten uitgroeien tot het logistieke knooppunt van Azië, aldus de heer Jirayu.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!