Testaankoop waarschuwt voor fraude via Booking.com

Testaankoop waarschuwt voor fraude via Booking.com
Booking.com – (Photo Illustration by Serene Lee/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)

De consumentenorganisatie Testaankoop laat weten dat het de afgelopen weken meer dan honderd meldingen heeft ontvangen van Belgen die het slachtoffer zijn geworden van fraude via de website Booking.com.


Key takeaways

  • Testaankoop riep in juni slachtoffers van fraude via Booking.com op om te getuigen. Intussen hebben daar al meer dan honderd Belgen op gereageerd.
  • De organisatie heeft onlangs al een formele klacht ingediend bij de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens tegen Booking.com, wegens ernstige inbreuken op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
  • Als je het slachtoffer bent geworden van fraude neem je best zo snel mogelijk contact op met jouw bank.

In het nieuws: Testaankoop heeft op 11 juni een oproep gelanceerd. De consumentenorganisatie riep toen, in samenwerking met Euroconsumers, slachtoffers van fraude via Booking.com op om te getuigen. Sindsdien hebben al meer dan honderd Belgen hun verhaal gedaan.

  • Testaankoop startte die actie omdat het al meerdere meldingen had ontvangen over frauduleuze praktijken die gelinkt zijn aan Booking.com.
    • “Deze vormen van oplichting lijken steeds meer consumenten te treffen. Dit gebeurt al enkele jaren, maar toch blijft het aantal officiële klachten beperkt”, klinkt het. “Bovendien lijkt het erop dat het platform nog steeds geen doeltreffende maatregelen heeft genomen om dit soort fraude te voorkomen.”
  • Testaankoop wil de slachtoffers helpen een sterk dossier op te bouwen. “Zo kunnen we Booking.com aanspreken op haar verantwoordelijkheid en/of een klacht indienen bij de bevoegde autoriteiten op een goed onderbouwde manier”, laat de consumentorganisatie weten.
  • Die heeft overigens al concrete stappen gezet. Zo werd er onlangs een formele klacht ingediend bij de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens tegen Booking.com, wegens ernstige inbreuken op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Twee vormen van fraude op Booking.com

Zoom in: Testaankoop merkt op dat er sprake is van twee vormen van oplichting op Booking.com.

  • Om te beginnen, zijn er criminelen die de site hacken. Ze nemen vervolgens contact op met de reizigers en proberen via valse berichten hun persoonlijke en financiële gegevens in handen te krijgen. Dat wordt ook wel phishing genoemd.
    • Ze sturen bijvoorbeeld een externe link met de vraag om een voorschot te betalen.
    • Testaankoop deelt ook een concreet voorbeeld van een klant die een overnachting in Napels had geboekt. Die kreeg plots een bericht via Whatsapp van een zogenaamde “verantwoordelijke voor het inchecken”. Die persoon deed zich voor als een officiële medewerker en vroeg via een frauduleuze link om de bankkaartgegevens. Die link, die nog altijd actief is, leidt naar een valse betaalpagina. De oplichters maakten zelf gebruik van het e-mailadres @property.booking.com, waardoor het leek alsof het bericht echt van Bookig.com kwam.
    • De consumentenorganisatie voegt eraan toe dat deze vorm van oplichting zeer verontrustend is omdat de oplichters over alle boekingsgegevens beschikken, waaronder naam en type verblijf. “Dat wijst mogelijk op een datalek of beveiligingsprobleem binnen het systeem van Booking.com”, klinkt het.
  • Andere criminelen bieden dan weer valse accommodaties aan via Booking.com of plaatsen misleidende advertenties. Het gaat dan over verblijven die simpelweg niet bestaan of advertenties die gekopieerd worden van andere sites, zoals Airbnb.

Wat als je ontdekt dat je bent opgelicht?

Tips: Testaankoop laat weten dat je enkele stappen kan zetten als je het slachtoffer van fraude bent geworden.

  • De consumentenorganisatie raadt aan om contact op te nemen met jouw bank. “De algemene regel is dat de bank je in geval van phishing moet terugbetalen, op 50 euro franchise na”, zegt Laura Clays, woordvoerder bij Testaankoop in gesprek met HLN.be. “Tenzij er sprake is van zogenaamde grove nalatigheid. Wat dat dan precies inhoudt, daarover kan je discussiëren.”
  • Als je met een kredietkaart geboekt hebt, kan je ook proberen om via mijnkaart.be de betaling tegen te houden of terug te krijgen.

Booking.com: “Bescherming onze klanten is prioriteit”

Reactie: Booking.com laat aan onze redactie weten dat “de bescherming van de klanten prioriteit is.”

  • “We zijn voortdurend bezig met het updaten van onze processen en systemen voor het detecteren en voorkomen van fraude en veiligheidsbedreigingen”, klinkt het. “We maken daarbij onder meer gebruik van artificiële intelligentie.”
  • “Onze teams sporen ook geavanceerde zwendelpraktijken op die bekend staan als “perfecte vervalsingen”, door onze systemen voortdurend aan te passen. Deze fraude komt zelden voor, maar in het geval van een dreiging handelen we snel, corrigeren we, informeren we en passen we ons aan”, klinkt het.
  • Booking.com raadt klanten ook aan om de tweestapsverificatie te activeren. “Daarnaast adviseren we om alle communicatie altijd binnen het platform van Booking.com te houden en om op hun hoede te zijn voor aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn”, aldus het platform. “Gebruik bovendien enkel de officiële betaalmiddelen die wij ter beschikking stellen.”
  • Tot slot vraagt de site om elke verdachte advertentie of communicatie onmiddellijk te melden aan de klantenservice.


Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

06:00