Testaankoop dient klacht in tegen Zara en Berschka omdat ze geen papieren kastickets meer geven

Wie kleren koopt bij Zara of Berschka, twee winkels van de Spaanse modegigant Inditex, krijgt niet langer een papieren kasticket. Klanten die een kassabon willen, moeten een mobiel telefoonnummer of e-mailadres opgeven om er een te krijgen. Onaanvaardbaar, zegt de consumentenorganisatie Testaankoop. Die heeft een klacht ingediend bij de Economische Inspectie.

In het nieuws: Zara en Berschka geven hun klanten niet langer papieren kastickets.

  • Klanten die een kassabon willen, moeten een mobiel telefoonnummer opgeven, waarop ze een link krijgen naar een website waar ze hun ticket kunnen controleren, of een e-mailadres waarop ze hun digitale kassabon kunnen doorgestuurd krijgen Het is ook mogelijk om het kassaticket te raadplegen via de app van de winkels.
  • Volgens de consumentenorganisatie beperken die winkels zo op een ongeoorloofde manier de bewijsmiddelen die klanten kunnen gebruiken om onder meer een beroep te kunnen op de garantieregeling.
  • Voorts waarschuwt Testaankoop dat dergelijke praktijken de digitale kloof vergroten. “Het feit dat veel klanten tevreden zijn met een digitaal kassaticket betekent nog niet dat anderen er geen recht meer op zouden hebben”, aldus Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.
  • Testaankoop heeft daarom een klacht ingediend bij de Economische Inspectie. Volgens de organisatie moet de klant altijd de keuze krijgen tussen een papieren of digitale kassaticket. In Wallonië geldt die verplichting al.

“Geen wettelijke verplichting om betaalbewijs af te geven”

Opgemerkt: De consumentenorganisatie had Pierre-Yves Dermagne (PS), minister van Economie, ook al opgeroepen om ervoor te zorgen dat de verplichting om een kassabon af te geven – op papier of digitaal, naar keuze van de consument – duidelijk in de wet wordt verankerd.

  • “Consumenten hun kassaticket ontzeggen is een ernstige schending van hun rechten. Onaanvaardbaar, want consumenten moeten de keuze behouden. Het kassaticket is immers de sleutel om van een aankoop af te zien of gebruik te kunnen maken van de wettelijke garantie, die in deze legislatuur is versterkt”, aldus de minister. “Ik vraag de FOD Economie een grondige analyse om oplossingen te vinden voor de praktijken die Testaankoop aanklaagt, in naam van het respect voor de rechten van de consument.”
  • De FOD Economie laat in een eerste reactie aan De Tijd weten dat er geen wettelijke verplichting bestaat om een betaalbewijs af te geven voor de verkoop van goederen. “In het algemeen is de keuze om kassabonnen te digitaliseren een zaak van het klantenbeleid van de verkoper”, klinkt het. De federale overheidsdienst zal hoe dan ook de klacht analyseren.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer