Elektrisch rijden, dat is ook wel plannen, ondervinden een duizendtal eigenaars van een Tesla. Die stonden in een aparte file onderweg naar de skigebieden: een laadpaalfile.
Een Tesla kan een 300-tal kilometer rijden voor u hem moet opladen aan een laadpaal. Tesla’s zijn bijzonder, in die zin dat ze een ‘Supercharger’ hebben: binnen een uurtje is de wagen volledig vol. Maar dat is nog steeds meer dan een gemiddelde tankbeurt.
450 laadpalen
Het waren vooral onze Noorderburen die in de problemen kwamen. Er zijn tussen de Benelux en Oostenrijk een 450-tal laadpalen. De eerste ‘op afstand’ is in Willroth. Daar stond meteen een file van tientallen Tesla’s. Die mochten vervolgens maar een half uurtje per stuk laden, tot ze 80 procent vol zijn.
Dat soort scenario’s kan u volgens het Nederlandse consultancybureau KPMG, vermijden door op voorhand een hotel met laadpaal te boeken. Zo vertrekt u met een volgetankte Tesla. Wel opletten: tankkaarten voor laadpalen in het buitenland kunnen anders werken dan die in België. Zeker even op voorhand controleren dus.
Terugtocht
Verschillende Tesla-eigenaars volgden het advies van KPMG en boekten een hotel, maar anderen moeten dus aanschuiven. Volgende zaterdag, bij de terugkeerfiles, voltrekt zich waarschijnlijk een vergelijkbaar scenario.