Tesla-CEO Elon Musk wil zijn bedrijf uitbreiden met een robotaxidienst, die het bedrijf 500 miljard dollar beurswaarde moet geven. Eigenaars van een Tesla zullen hun voertuig dan kunnen verhuren via een speciaal daarvoor op te richten deelplatform. Musk heeft de plannen vorige maand bekendgemaakt op een evenement voor investeerders. Analisten zijn sceptisch.
Het is niet de eerste keer dat Musk met grote plannen en dito beloftes uitpakt. Net als andere autoproducenten die in de ontwikkeling van autonome wagens investeren, wil Musk graag een deel van die markt voor zich claimen. Die markt wordt op 3.000 miljard dollar geschat, maar is volgens experts nog ver weg. Musk ziet zelfrijdende eind dit jaar al in het straatbeeld.
De voorsprong die hij naar eigen zeggen op vlak van autonome voertuigen (AV’s) heeft uitgebouwd jaagt de waarde van elke Tesla omhoog, aldus Musk. Tesla kan zijn wagens vanop afstand updaten en gaat dat naarmate de technologie rond AV’s verbetert ook steeds vaker doen.
1 miljoen Tesla’s, maar de concurrentie zit niet stil
Het volledige beschikbare Tesla-wagenpark moet volgens Musk uiteindelijk 1 miljoen wagens tellen. Indien er onvoldoende eigenaars aan het project deelnemen zou Musk er gewoon fabriekswagens aan toevoegen.
Aan geld om zijn plannen te financieren zal het hem niet ontbreken. Investeerders tekenden vorige week gretig in op een nieuwe aandelen- en obligatie-uitgifte en dat voor de bagatel van 2,7 miljard dollar. En ondanks dat Musk maanden geleden had gezegd geen geld meer nodig te zullen hebben.
Analisten zijn minder enthousiast. Tesla verplaatst zijn expertise op die manier van elektrische wagens naar zelfrijdende wagens, waar het de concurrentie aan moet met kleppers als GM (productie), Nvidia (hardware), Google (software), Uber en Lyft (alternatieve taxidiensten),… Sommigen noemen Musks plannen dan ook ‘halfgaar’.
Nog volgens de Tesla-topman zouden eigenaars om en bij de 30.000 dollar per jaar kunnen verdienen aan de verhuur van hun auto. (Tesla zelf zou 25 tot 30% van de huuropbrengst houden). Dat zou de waarde van hun wagens met 150.000 tot 250.000 dollar verhogen. Op 3 jaar tijd. Vooral omdat de zelfrijdende capaciteiten van de wagens via software updates steeds verder zouden worden uitgebreid.
Vele vragen (wetgeving, logistiek, technologie…) blijven onbeantwoord. Vooral het legale aspect blijft een groot vraagteken, vermits er in de VS nog steeds geen nationale wetgeving bestaat met betrekking tot autonome wagens. Het zijn de individuele staten die voor zichzelf uitzoeken hoe deze materie best wordt gereguleerd.
“Mijn voorspelling: zero”
Zien een aantal investeringsanalisten de plannen wel zitten, dan blijven anderen sceptisch.
Laten we eens tellen hoeveel autonome (geen mens in de wagen die de veiligheid garandeert) Tesla taxi’s (klant kiest bestemming en betaalt) op de openbare weg (gewone auto’s met chauffeur op zelfde baan) op 31 december 2020 zullen rijden. Het zullen er geen miljoen zijn. Mijn voorspelling: zero,” tweette robotica-pionier Rodney Brooks.