In Noorwegen was één op elke twee nieuwe verkochte wagens in de maand maart een Tesla. De Noren zijn al jaren koploper in de elektrische wagenmarkt, maar ook zij breken nu eigen records. Ongeveer de helft van het land rijdt er elektrisch.
De marketing van Tesla’s Model 3 – de goedkopere variant – loopt in Noorwegen op rolletjes. Bijna één op elke twee nieuwe wagens op de Noorse wegen is een Model 3. In totaal gaat het om meer dan 4.500 stuks in maart alleen. Dat is een stijging van meer dan tien procent ten opzichte van vorig jaar. Er werden ook nog eens 500 andere modellen van Tesla aan de man gebracht.
Nissan Leaf en Tesla
Maart breekt trouwens ook nog een ander record in de elektrische wagenmarkt: 58% van de verkochte auto’s was een elektrisch exemplaar. Niet enkel Tesla, ook de Nissan Leaf is er erg populair. Dan is er nog Audi, dat, net zoals Tesla in maart, een goedkoper model van zijn elektrische wagen op de markt heeft gebracht.
Noorwegen wil je elektrisch laten rijden
Het succes van elektrisch rijden is in Noorwegen in grote mate het gevolg van overheidsinterventie. Sinds 2003 maakte de overheid er haar werk van: de btw en niet-terugkerende belastingen op zero-emissie-auto’s werden afgeschaft. Men kreeg ook lange tijd een subsidie voor een elektrische auto, maar die werd in 2018 afgeschaft.
Daarnaast zijn er ook serieuze voordelen voor ‘elektrische’ chauffeurs: in Oslo mogen ze de busbanen gebruiken en in kleinere gemeentes mogen ze zelfs gratis parkeren. Één van de eerste maatregels die de Noorse overheid doorvoerde was het geven van subsidies aan bedrijven om hun wagenpark zo snel mogelijk honderd procent elektrisch te maken.
Het resultaat mocht er zijn: in 2015 waren er zo’n 50.000 elektrische wagens in Noorwegen, intussen zou dat aantal vervijfvoudigd zijn. Vorig jaar was de Nissan Leaf de best verkochte wagen in Noorwegen, dit jaar is Tesla aan de beurt.
Groene energie
Er zijn ook redenen waarom Noorwegen zo radicaal naar elektrische wagens kon overschakelen. Het land haalde zijn klimaatdoelstellingen van 2020 al in 2017. Het land heeft dan ook een paar voordelen: zo beschikt het over een 1.000 kilometer lange kustlijn. 98% van de elektriciteit die het land genereert is afkomstig uit hydro-energie. Er zit ook olie in de grond in Noorwegen, maar die wordt niet gebruikt voor de verwarming.
Toch hangt aan elk mooi verhaal ook een negatieve kant: er kwam wel degelijk protest tegen de elektrische wagens in Oslo. Enerzijds zijn elektrische wagens wel emissievrij, maar hebben ze een vrij grote ecologische voetafdruk, zeker in de constructiefase. Een andere klacht was van een heel ander niveau: door al die elektrische wagens op de busbanen, ontstonden er nieuwe files in Oslo. Een oplossing voor het fileprobleem is zo’n vloot Tesla’s dus niet.