De kwartaalresultaten van Tesla tonen een serieuze dip in omzet en verkoop, maar in China ziet de toekomst er rooskleuriger uit.
De omzet van Tesla daalde in het derde kwartaal met 39 procent, laat de automaker optekenen. Dat is de eerste daling in twee jaar tijd. Een geografische opdeling toont echter een stijging van de verkoop in China.
Groei in China
In de Verenigde Staten daalde de omzet van 5,13 miljard naar 3,13 miljard. De VS is de belangrijkste markt voor Tesla totnogtoe, de cijfers zijn dus teleurstellend. In China staat de autobouwer er beter voor: daar steeg de verkoop met 69 procent tot 669 miljoen dollar. In de rest van de wereld haalde Tesla ook al een miljard extra op.
Het ziet ernaar uit dat het bedrijf van Musk de Amerikaanse markt even aan de kant laat liggen en inzet op Europese en Aziatische groei.
Eerdere rapporteringen van Tesla wezen er al op dat de omzet zou gaan dalen, het bedrijf van Elon Musk scoorde toen al onder de verwachtingen. De nieuwe geografische verdeling toont precies aan waar de pijnpunten liggen.
Productiecapaciteit
Er was ook goed nieuws dit kwartaal: Musk kon eindelijk een beloofd aantal Tesla’s afleveren. De productiecapaciteit van Tesla is al lang een remblok op de groei van het bedrijf. Nu lijken topmensen bij de autobouwer ervan overtuigd dat 360.000 tot 400.000 wagens per jaar een haalbare kaart is. Tesla boekte eerder dit jaar onverwachte winst.
De markten reageerden slecht, want het aandeel van Tesla daalde met drie procent.