Tesla schrapt plannen voor productie in India, richt zich op showrooms


Key takeaways

  • Tesla heeft plannen om auto’s in India te produceren geschrapt en richt zich in plaats daarvan op het openen van twee showrooms.
  • Andere autofabrikanten zoals Mercedes Benz, Skoda-Volkswagen, Hyundai en Kia hebben interesse getoond in de productie van elektrische auto’s in het land.
  • De Indiase regering heeft stimuleringsmaatregelen voor EV-fabrikanten aangeboden, waaronder verlaagde invoerbelastingen, maar kon geen investering van Tesla krijgen.

De Indiase minister voor zware industrie onthulde maandag dat Tesla niet van plan is om voertuigen in het land te produceren. Met deze aankondiging erkent India voor het eerst publiekelijk dat het niet in staat is om investeringen van het elektrische voertuigbedrijf van Elon Musk aan te trekken, ondanks het feit dat het afgelopen maart stimuleringsmaatregelen voor wereldwijde fabrikanten van elektrische voertuigen heeft aangekondigd.

Terwijl Tesla twee showrooms zal openen in India en daar een winkel zal vestigen, hebben andere autofabrikanten zoals Mercedes Benz, Skoda-Volkswagen, Hyundai en Kia interesse getoond in de productie van elektrische auto’s in het land. Tesla was afwezig bij de tweede en derde ronde van besprekingen met belanghebbenden voor het EV-fabricageplan van de overheid, nadat het wel had deelgenomen aan de eerste ronde.

Trump ontevreden met productie in India

Dit nieuws volgt op de verklaring van de Amerikaanse president Donald Trump in februari, waarin hij het “oneerlijk” vond dat Tesla een fabriek in India zou bouwen als de productie bestemd was voor de export. In de loop der jaren zijn de onderhandelingen tussen Tesla en India herhaaldelijk vastgelopen. Aanvankelijk wilde Tesla de vraag testen door voertuigen naar India te exporteren, voordat het zich zou verbinden tot lokale productie. De Indiase regering drong echter aan op lokale productie, waardoor de plannen van Tesla in 2022 werden opgeschort.

Regeringsstimulansen voor EV-fabrikanten

Begin 2023 gaf Musk aan dat hij “de juiste timing probeerde uit te zoeken” voor investeringen op de Indiase markt. Zijn ontmoeting met premier Narendra Modi in Washington DC eerder dit jaar was gericht op mogelijke samenwerking op het gebied van technologie en innovatie. Vorig jaar verlaagde India de invoerbelastingen op EV’s voor wereldwijde autofabrikanten die 500 miljoen dollar willen investeren en binnen drie jaar met de lokale productie willen beginnen – een stap die werd ingegeven door de klachten van Musk over de hoge invoerbelastingen die de toetreding van Tesla tot de Indiase markt in de weg stonden.

Analisten suggereren dat de Indiase EV-markt misschien nog niet rijp genoeg is om Tesla’s investering aan te trekken. De verkoop van EV’s vertegenwoordigt momenteel minder dan 3 procent van de totale verkoop van personenauto’s in India, en binnenlands geproduceerde alternatieven kunnen aanzienlijk minder kosten dan het basismodel van Tesla. Zorgen over de laadinfrastructuur en de lokale wegomstandigheden zouden Tesla er nog meer van kunnen weerhouden om de markt te betreden.

Indiase markt gedomineerd door Tata Motors

Tata Motors domineert de Indiase EV-markt met een aandeel van meer dan 60 procent, gevolgd door MG Motors – een joint venture tussen het Indiase JSW en een Chinese firma – met een aandeel van 22 procent. Wereldwijd ondervindt Tesla steeds meer concurrentie van Chinese spelers zoals BYD. Het bedrijf had in het eerste kwartaal van 2025 de laagste verkoopcijfers in drie jaar na de protesten tegen de betrokkenheid van Musk bij de regering-Trump. Musk kondigde onlangs zijn vertrek uit deze regeringsfunctie aan.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.