Teslas marges staan onder druk; kansen voor AI en Robotaxi

Volgens analisten gepolst door Visible Alpha is de marge van Tesla in het tweede kwartaal waarschijnlijk gedaald tot het laagste niveau van de voorbije vijf jaar. De maker van elektrische auto’s maakt eerstdaags zijn kwartaalcijfers bekendmaken.

Kortingen om voorraden op te ruimen, prijsverlagingen en prikkels zoals goedkopere financieringsopties die worden aangeboden om de verkoop van EV’s te stimuleren, hebben Teslas marge de afgelopen twee jaar onder druk gezet. De verkoop daalde omdat klanten uitgekeken raakten op de oude modellen. Het bedrijf ontslaat ook 10 procent van zijn wereldwijde personeelsbestand, zo bleek uit een memo in april.

Switch naar zelfrijdende technologie

Beleggers zullen meer willen horen over Teslas overstap op zelfrijdende technologie en hoe dat het bedrijf weer kan onderscheiden van andere autofabrikanten en de rally in het aandeel kan aanwakkeren die het in 2021 naar een recordhoogte stuwde. CEO Elon Musk heeft plannen aangekondigd om de robotaxi van het bedrijf te onthullen, maar gaf vorige week aan dat de lancering meer tijd zou vergen om een ontwerpwijziging door te voeren.

Volgens 20 analisten gepolst door Visible Alpha, Teslas automotive brutomarge, exclusief wettelijke kredieten, zal naar verwachting zijn afgegleden naar 16,27 procent in de periode april-juni, de laagste sinds het eerste kwartaal van 2019.

Musk heeft het belang van AI- en robotaxi-technologieën voor de toekomstige groei van Tesla benadrukt. Bernstein-analist Toni Sacconaghi zei dat hoewel de marges op korte termijn onder druk kunnen komen te staan, de kosten van verdisconteerde financiering geleidelijk zullen worden gerealiseerd gedurende de looptijd van de lening, waardoor de margedruk effectief naar toekomstige perioden wordt geduwd.

Concurrentie

Sommige investeerders denken dat Tesla weinig concurrentie heeft in de Amerikaanse robotaxi-industrie en zijn vloot van miljoenen auto’s op de weg die met een software-upgrade kunnen worden omgebouwd tot robotaxi’s. Andere bedrijven, zoals BYD, zijn echter niet concurrerend. Andere bedrijven zoals BYD, de grootste fabrikant van electrische voertuigen van China, kunnen echter een uitdaging vormen.

Analisten verwachten over het algemeen dat Tesla dit jaar een kleine groei in leveringen zal rapporteren en ongeveer 15 procent groei in kalenderjaar 2025. Gene Munster, managing partner bij Deepwater Asset Management, zei dat het belangrijkste is dat Tesla het heeft over leveringen in september die weer gaan groeien.

Vooruitzichten op lange termijn

Paul Marino, Chief Revenue Officer van GraniteShares, dat fondsen aanbiedt die gerelateerd zijn aan Teslas aandelen, zei dat beleggers op zoek zijn naar een echt positieve vooruitblik op de toekomst met enkele verrassingen op korte termijn die snel kunnen worden doorgevoerd. Met het nieuwe, goedkopere model zullen ze daar vooruitgang in willen zien.

Zelfrijdende bedrijven, waaronder General Motors’ Cruise, hebben te maken gehad met technische en regelgevende hindernissen, en robotaxi’s zouden Musk voor nieuwe uitdagingen kunnen stellen. Sommige investeerders geloven echter dat de Trump-administratie zou kunnen helpen om de wettelijke goedkeuringen snel te laten verlopen.

Teslas marges in het tweede kwartaal zijn waarschijnlijk gedaald door een combinatie van factoren. Maar de focus van het bedrijf op AI en robotaxi-technologieën zou het kunnen onderscheiden van andere autofabrikanten en de groei op lange termijn kunnen stimuleren.

Key Takeaways

  • Teslas marge voor het tweede kwartaal zal naar verwachting laag zijn
  • Het bedrijf verlegt zijn focus naar zelfrijdende technologie
  • Analisten verwachten een kleine groei in leveringen dit jaar en 15 procent groei in 2025
  • Beleggers zijn op zoek naar een positieve toekomstverwachting met verrassingen op korte termijn
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.