Tesla heeft meest productieve autofabriek van heel Noord-Amerika

De fabriek van Tesla in Fremont (Californië) is de meest productieve autosite van Noord-Amerika. Dat blijkt uit een rapport van het persbureau Bloomberg, gebaseerd op een analyse van de productiecijfers van meer dan zeventig Noord-Amerikaanse autofabrieken. Berekend werd dat Tesla in Fremont vorig jaar gemiddeld 8.550 wagens per week heeft gebouwd.

De site van Toyota Motor in Georgetown (Kentucky) eindigde met 8.427 exemplaren op een tweede plaats, gevolgd door de fabriek van BMW in Spartanburg (South Carolina) met 8.343 eenheden per week. Ford Motor eindigt met zijn fabriek in Dearborn (Michigan) op een vierde plaats. Daar werden het voorbije jaar gemiddeld 5.564 wagens per week gebouwd.

Nieuwe fabrieken

“In een jaar waarin de autobouw wereldwijd door tekorten in de toeleveringsketen werd onderdrukt, slaagde Tesla erin zijn wereldwijd productie met 83 procent op te voeren tegenover het jaar voordien”, stipt het persbureau Bloomberg aan. “In de andere autofabriek van Tesla, in Shanghai, kende de productie een verdrievoudiging tot bijna 486.000 eenheden.”

In de loop van de volgende weken zal Tesla naar verwachting de start van de productie in twee nieuwe fabrieken aankondigen. Er is uiteraard de start van de gigafabriek in Berlijn-Brandenburg, waarmee Tesla zijn eerste productielocatie in Europa in gebruik neemt.

Daarnaast nadert ook de nieuwe fabriek van het concern in Austin (Texas) zijn voltooiing. Elon Musk, topman van Tesla, benadrukte in oktober vorig jaar bovendien van plan te zijn om de productie in Fremont en Shanghai met 50 procent te verhogen.

De fabriek van Tesla in Fremont werd door General Motors in de jaren zestig van de voorbije eeuw gebouwd. De site werd in samenwerking gebruikt met Toyota, tot General Motors dertien jaar geleden failliet ging.

De site was oorspronkelijk veel te groot voor de activiteiten van Tesla, maar sindsdien is de infrastructuur op het terrein steeds verder uitgebreid om de productiestijgingen te kunnen volgen.

Sindsdien mikt het bedrijf op de bouw van grote fabrieken die ononderbroken productielijnen toelaten en een bevoorrading over de hele lengte van de keten mogelijk maken. De nieuwe fabriek in Texas heeft een lengte van 1,2 kilometer.

Leveranciers

“De strategie van Tesla om grote productiesites op te zetten in zijn belangrijkste afzetmarkten, werpt vruchten af”, benadrukt Dan Levy, analist bij Credit Suisse. “De wereldwijde vraag naar elektrische auto’s is groter dan de beschikbare productiecapaciteit.”

“Autofabrikanten worstelen overal om toegang te krijgen tot batterijen, grondstoffen en andere schaarse componenten. Tesla, die als eerste massaal in de productie van elektrische voertuigen heeft geïnvesteerd, is daarbij voor vele belangrijke leveranciers echter de eerste prioriteit geworden.”

Levy wijst erop dat Tesla zijn capaciteit nog verder wil opvoeren. Momenteel staat het bedrijf in de ranglijst van de grootste autofabrikanten in Noord-Amerika pas op een tiende plaats.

“De nieuwe fabriek in Austin moet daarin verandering brengen”, merkt de analist op. “Dit moet Tesla helpen zijn voorsprong in de productie van elektrische voertuigen behouden zolang de aanvoerproblemen blijven aanslepen.”

Elon Musk heeft al aangegeven de productie met ongeveer 50 procent per jaar te willen opvoeren. “Om deze groei te kunnen verderzetten, moet Tesla nieuwe fabrieken openen of de capaciteit van zijn bestaande infrastructuur verder te verhogen. Musk stelde in oktober in beide richtingen te zullen werken.”

Dit jaar zou Tesla beginnen met de selectie van de locaties voor zijn nieuwe gigafactories.

(am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.