Key takeaways
- Tesla domineert de Noorse markt voor elektrische voertuigen ondanks kritiek op Elon Musk in andere Europese landen.
- De concurrentie van Volkswagen, Volvo en Chinese merken neemt toe op de Noorse markt voor elektrische voertuigen.
- Noorwegen dient als casestudy voor het vermogen van Tesla om zich aan te passen aan de veranderende marktdynamiek en concurrentie.
Hoewel Elon Musks politieke standpunten elders in Europa op weerstand stuiten, blijft Tesla de Noorse markt voor elektrische voertuigen domineren. De verkoop steeg in de eerste helft van 2025 met 24 procent, dankzij een sterke merkentrouw en stimuleringsmaatregelen van de overheid.
Tesla was al vroeg aanwezig in Noorwegen met de lancering van de Model S en het eerste Supercharger-netwerk van het land, waarmee het zijn leidende positie verstevigde. Elektrische voertuigen zijn nu goed voor 94 procent van de verkoop van nieuwe auto’s in Noorwegen, waardoor het een cruciale markt is voor fabrikanten van elektrische voertuigen. De concurrentie neemt echter toe. Volkswagen haalde Tesla begin 2025 in, terwijl Volvo en snelgroeiende Chinese merken zoals BYD, XPeng en MG in juni samen meer dan 12 procent van het marktaandeel in handen hadden.
Gemixte reacties op promotietactieken
Hoewel de promotietactieken van Tesla, zoals renteloze leningen en gratis opladen, de verkoop in mei stimuleerden, konden ze de dalende verkooptrends in andere delen van Europa niet volledig compenseren. Uit een recent onderzoek bleek dat hoewel 40 procent van de Tesla-eigenaren bezorgd was over mogelijke schade aan het merk als gevolg van de politieke banden van Elon Musk, meer dan de helft zei dat ze bereid zouden zijn om een andere Tesla te kopen, wat duidt op een zekere mate van blijvende loyaliteit.
Noorwegen als barometer voor elektrische mobiliteit
Tesla’s positie in Noorwegen biedt inzicht in de veranderende dynamiek van de markt voor elektrische voertuigen. Naarmate de concurrentie toeneemt en consumentenvoorkeuren veranderen, kijken beleggers nauwlettend toe hoe Tesla zich aan deze veranderende omstandigheden aanpast.
Noorwegen is een showcase geweest voor Tesla dankzij de vroege ontwikkeling van de infrastructuur en het ondersteunende beleid, waardoor het land zich heeft kunnen vestigen als een van de toonaangevende markten voor elektrische voertuigen in Europa. Nu bijna alle nieuwe auto’s elektrisch worden verkocht en zowel traditionele autofabrikanten als Chinese nieuwkomers hun inspanningen opvoeren, is de echte test voor Tesla echter nog maar net begonnen. De Noorse ervaring kan een tipje van de sluier oplichten over hoe lang Tesla zijn voorsprong kan behouden naarmate de concurrentie toeneemt en de voorkeur van kopers in heel Europa verandert.
Contrasterende ervaringen in Europa
In tegenstelling tot het Noorse succesverhaal heeft Tesla de verkoop zien dalen op verschillende Europese markten, waaronder Duitsland, Zweden, Denemarken en Nederland. Het politieke activisme van Elon Musk, zoals zijn steun voor Donald Trump en extreem-rechtse Duitse partijen zoals de AfD, heeft veel progressieve consumenten in deze regio’s van zich vervreemd.
Noorwegen is een uitzondering. Met 5,5 miljoen inwoners is het de op één na grootste markt voor Tesla in Europa. Noorwegen was het eerste land buiten Noord-Amerika dat de Model S in 2013 ontving en was ook de thuisbasis van Tesla’s eerste Supercharger-netwerk in het buitenland, waardoor bestuurders toegang kregen tot een uitgebreid netwerk van snellaadstations. Door deze vroege investering werd Noorwegen een wereldwijd uitstalraam voor de technologie van Tesla. Musk, een frequente bezoeker van het land, heeft het door de Noorse overheid gesteunde beleid voor elektrische voertuigen geprezen en in 2022 op Twitter (nu X) zelfs verkondigd: “Noorwegen is geweldig.” Christina Bu, secretaris-generaal van de Noorse Vereniging voor Elektrische Voertuigen, merkt op: “In veel opzichten kun je zeggen dat Noorwegen Tesla heeft helpen bouwen. Iedereen in Noorwegen kent wel iemand met een Tesla. Het is persoonlijker.” (uv)

