Tesla’s strategie van prijsverlagingen om de verkoop te stimuleren lijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen. Toch blijft het afwachten of het bedrijf zijn eigen doelstellingen kan halen, nu de concurrentie toeneemt.
In het nieuws: Tesla heeft zijn productie- en leveringsrapport voor het eerste kwartaal van 2023 gedeeld.
De details: De fabrikant heeft in het eerste kwartaal 422.875 voertuigen geleverd en er in dezelfde periode 440.808 geproduceerd.
- Tijdens het eerste kwartaal van 2023 kon Tesla een nieuw record voor het aantal leveringen optekenen: een stijging van 36 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
- Deze stijging kan slechts gedeeltelijk worden verklaard door de doorgevoerde prijsverlagingen van de fabrikant, aangezien de leveringen slechts met 4 procent zijn gestegen ten opzichte van het laatste kwartaal van 2022.
- Hoewel Tesla een nieuw leveringsrecord heeft gevestigd, blijven de resultaten iets achter bij de verwachtingen van de meeste analisten.
Genoteerd: Tesla produceert meer dan het levert.
- In vergelijking met het eerste kwartaal van 2022 heeft Tesla 44 procent meer voertuigen geproduceerd.
- Dit was het vierde kwartaal waarin Tesla meer auto’s produceerde dan afleverde.
- “Begin dit jaar hadden we een prijsaanpassing. Daarna hebben we eigenlijk een enorme vraag gegenereerd, meer dan we kunnen produceren, echt waar,” verzekerde Tom Zhu, Tesla’s directeur wereldwijde productie en verkoop. “En zoals Elon zei, zolang je een waardevol product aanbiedt tegen een betaalbare prijs, hoef je je geen zorgen te maken over de vraag.”
- De zorg is dat als de prijzen dalen, de marge per voertuig daalt. Dus met een stijging van 4 procent zal de verkoop het waardeverlies per voertuig niet compenseren.
Vooruitblik: Zoals de zaken er nu voorstaan, zal Tesla naar de tweede versnelling moeten schakelen als het de doelstelling van CEO Elon Musk om tegen 2023 2 miljoen voertuigen te leveren, wil halen.
- De autobouwer zal waarschijnlijk geen andere keuze hebben dan zijn toevlucht te nemen tot verdere prijsverlagingen, terwijl de economische situatie onzeker blijft en de concurrentie toeneemt.
- Met 36 en 44 procent blijft Tesla onder zijn doelstelling om de leveringen en de productie met 50 procent te verhogen.
(as)