Tesla test autonoom rijden op moeilijkste kruispunt van Europa

Tesla test autonoom rijden op moeilijkste kruispunt van Europa
An employee drives a Tesla Motors Inc. Model S electric automobile, equipped with Autopilot hardware and software, hands-free on a highway in Amsterdam, Netherlands, on Monday, Oct. 26, 2015. Tesla started equipping the Model S with hardware — radar, a forward-looking camera, 12 long-range sensors, GPS — to enable the autopilot features about a year ago. Photographer: Jasper Juinen/Bloomberg via Getty Images

Key takeaways

  • Tesla’s Full Self-Driving (Supervised)-systeem navigeert succesvol over de beruchte Place de l’Étoile-rotonde in Parijs.
  • Het systeem reageert op ander verkeer, gebruikt richtingaanwijzers en zorgt voor een vloeiende rijervaring.
  • Met ruim 5,79 miljard testkilometers leert de technologie continu van real-world situaties.

Testen en mogelijkheden

Tesla test momenteel zijn Full Self-Driving (Supervised)-technologie op Europese wegen, als voorbereiding op een bredere uitrol. Na demonstraties in Amsterdam werd het systeem nu getest op een van Europa’s complexste verkeerspunten: de twaalfhoekige rotonde rond de Arc de Triomphe in Parijs.

Deze rotonde, met twaalf inkomende wegen en constante verkeersdrukte, geldt als stressvol voor menselijke bestuurders. Toch slaagde het autonome systeem erin het kruispunt veilig en soepel te navigeren, zo blijkt uit testbeelden.

Technische werking

De test werd uitgevoerd met een standaard Tesla Model 3, uitgerust met dezelfde hardware als klantwagens. Alleen de software was een testversie. Alle Tesla’s beschikken standaard over Autopilot, maar via toekomstige updates moeten ze volledig zelfstandig kunnen rijden.

Tesla’s aanpak verschilt van concurrenten: het gebruikt enkel camerasystemen (“vision only”) en neurale netwerken, zonder dure sensoren of HD-kaarten. Dit maakt het systeem schaalbaar voor diverse verkeerssituaties wereldwijd.

Leren van data

Het systeem verbetert continu dankzij data van Tesla’s wereldwijde vloot van ruim 7 miljoen wagens. Gezamenlijk leggen deze dagelijks het equivalent af van een menselijke levensduur aan rijervaring (3,5 minuten per dag).

Tot nu toe werd 5,79 miljard kilometer getest, waarvan 3,48 miljard in 2024 alleen. Deze enorme dataset helpt het systeem ook met uitzonderlijke situaties om te gaan.

Ongevallengegevens en goedkeuring

Uit Tesla’s gegevens blijkt dat bestuurders met Autopilot in Q1 2025 tien keer minder ongevallen hadden dan het Amerikaanse gemiddelde. Het bedrijf werkt nu met Europese regulators aan goedkeuring voor Full Self-Driving (Supervised).

De technologie is al beschikbaar in de VS, Canada, Mexico en China. Een Europese introductie zou een belangrijke stap zijn in de ontwikkeling van autonoom rijden.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00