Tesla-analist: “Elon Musk kan niet worden vertrouwd”

Elon Musk heeft een groot probleem op Wall Street. Hoewel weinigen de kwaliteit van zijn producten aanvechten, zijn er veel die de man voor geen haar meer vertrouwen. Op de Amerikaanse nieuwszender CNBC antwoordde Colin Rush, de lead-analist bij Oppenheimer, kortweg ‘nee’ op de vraag of hij Musk vertrouwt.

Rush werd geïnterviewd naar aanleiding van de presentatie van Tesla’s kwartaalcijfers. Opnieuw lijdt Tesla een nettoverlies van dik 675 miljoen dollar. Het gaat om het grootste kwartaalverlies ooit, nadat ook een kwartaal eerder al een tekort van 619 miljoen dollar was genoteerd.

500.000 dollar… per uur

Tesla ‘verbrandt’ ongeveer 500.000 dollar per uur, berekende het persbureau Bloomberg in november verleden jaar. Op die manier zouden de financiële reserves van het bedrijf tegen de eerste week van de maand augustus 2018 zijn uitgeput.

Ook de productieproblemen bij het nieuwe Model 3 blijven duren. Eerder deze week bewees Musk dat hij een auto in de ruimte kan sturen, maar zijn Model 3 op tijd in de showroom krijgen lijkt een veel moeilijker opgave.


© EPA

Voorspellingen zijn waardeloos

Rush heeft dus geen vertrouwen meer in de voorspellingen die Musk doet. “Alle voorspellingen die hij maakt passen we significant naar beneden toe aan”, zei Rush. Maar de analist blijft wel geloven in het product Tesla. Ook behoudt Tesla een voordeel tegenover de traditionele autoproducenten, die hun benzinewagens zo lang mogelijk in de markt willen houden. Ook zij zijn zeer traag in de omschakeling naar elektrische voertuigen.

“Als je ziet dat ze een wagen de ruimte in kunnen schieten, zou je toch verwachten dat ze hier een fatsoenlijke tijdstabel kunnen maken. Maar dat is gewoon niet het geval.”

Tesla produceerde in de laatste drie maanden van 2017 amper 1.550 exemplaren van zijn Model 3, maar zou nu plots 5.000 exemplaren per week gaan produceren, een hoeveelheid die al voor einde 2017 was beloofd.

‘“Maar ook dat geloven we niet’, besloot Rush. “Tesla heeft geen idee hoe het problemen moet oplossen en daarom gaan we er van uit dat er steeds problemen zullen zijn.” Toch blijft Tesla een pionier in de innovatie van elektrische voertuigen, wat het aandeel interessant maakt.

Musk zelf denkt tegen 2020 een miljoen wagens per jaar te zullen bouwen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.