Key takeaways
- Tesla-aandeelhouders hebben het bedrijf aangeklaagd omdat Tesla zijn robotaxi-capaciteiten verkeerd zou hebben voorgesteld, wat tot opgeblazen aandelenprijzen zou hebben geleid.
- De rechtszaak beweert dat Musk de veiligheidsrisico’s van autonome auto’s bagatelliseerde, waarbij hij incidenten van onveilig gedrag tijdens het testen aanhaalde.
- De rechtszaak volgt op een recente zaak waarin Tesla aansprakelijk werd gesteld voor een dodelijk ongeval dat werd veroorzaakt door een vermeende Autopilot-storing, en is de eerste keer dat Tesla wettelijk verantwoordelijk is gesteld voor de gevolgen van een Autopilot-gerelateerd incident.
Aandeelhouders van Tesla ondernemen juridische stappen tegen het bedrijf en CEO Elon Musk vanwege beschuldigingen van aandelenfraude. In een collectieve rechtszaak in Austin, Texas, wordt gesteld dat Tesla en Musk de mogelijkheden van hun robotaxi-service verkeerd hebben voorgesteld. De aanklacht betreft de eerste openbare test van de robotaxi in Austin begin juni. De aandeelhouders beweren dat Musk de veiligheidsrisico’s van zelfrijdende auto’s heeft gebagatelliseerd, terwijl incidenten werden gemeld waarbij auto’s versneld optrokken, hard remden, over stoepranden reden en zelfs passagiers halverwege de rit lieten stranden.
Pomerantz Law Firm, dat de aandeelhouders vertegenwoordigt, beweert dat Tesla zijn autonoom rijdende technologie heeft overdreven om zijn bedrijfsvooruitzichten en aandelenprijs op te krikken. De rechtszaak verwijst naar artikels in Bloomberg en de International Business Times, waarin melding wordt gemaakt van onveilig gedrag tijdens de robotaxi-test. Met name de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) nam naar verluidt contact op met Tesla na de test van 22 juni vanwege zorgen over de prestaties van autonome auto’s in een aangewezen gebied.
Tesla wordt kritisch bekeken
In de rechtszaak wordt beweerd dat Tesla onjuiste en misleidende verklaringen heeft afgelegd over de effectiviteit van zijn autonoom rijdende technologie, en heeft verzuimd om het aanzienlijke risico bekend te maken dat deze voertuigen gevaarlijk zouden kunnen rijden of verkeerswetten zouden kunnen overtreden. Volgens de aandeelhouders vergrootte dit de kans op een strenger toezicht door de regelgevende instanties op Tesla en overdreef het uiteindelijk de zakelijke en financiële vooruitzichten van het bedrijf. In de rechtszaak wordt een niet nader gespecificeerde schadevergoeding geëist voor degenen die Tesla-aandelen hebben gekocht tussen 19 april 2023 en 22 juni 2025.
De rechtszaak volgt op een recente uitspraak van een federale rechter in Miami, waarbij Tesla aansprakelijk werd gesteld voor een dodelijk ongeval in 2019 dat werd veroorzaakt door een vermeende storing in het automatische rijhulpsysteem. De fabrikant werd veroordeeld tot het betalen van 329 miljoen dollar (284,19 miljoen euro) aan de familie van het slachtoffer. Dit was de eerste keer dat Tesla wettelijk aansprakelijk werd gesteld voor de gevolgen van een incident met het automatische rijhulpsysteem.
Tesla blijft robotaxi-service uitbreiden
Ondanks deze juridische uitdagingen was Tesla van plan om in de nabije toekomst een robotaxi-achtige dienst te lanceren in San Francisco. Door een gebrek aan vergunningen voor autonoom gebruik, is de huidige versie van deze taxidienst echter gewoon een Tesla-rit met een bestuurder in de nieuwste Model Y. Musk heeft ook interesse getoond in het uitbreiden van de Robotaxi-service naar andere staten, waaronder New York, Arizona, Florida, Nevada en andere delen van Texas. (jov)

