Binnenkort supersonisch en lowcost naar de andere kant van de wereld voor slechts 100 dollar per ticket?


Key takeaways

  • Het XB-1 demonstratievliegtuig heeft tijdens een testvlucht met succes de geluidsbarrière bij Mach 1,1 doorbroken.
  • De XB-1 dient als voorloper van Boom’s supersonische commerciële lijnvliegtuig, Overture, dat naar verwachting voor het einde van dit decennium in gebruik zal worden genomen.
  • Overture zal tussen de 64 en 80 passagiers vervoeren met een snelheid van Mach 1.7, waarmee de snelheid van de huidige subsonische vliegtuigen wordt verdubbeld.

Op 28 januari bereikte Boom Supersonic een belangrijke mijlpaal door met succes de eerste supersonische vlucht uit te voeren. Het XB-1 demonstratievliegtuig van het bedrijf brak de geluidsbarrière bij Mach 1.1 tijdens een testvlucht in Mojave, Californië. Deze prestatie markeert de eerste keer dat een onafhankelijk ontwikkeld vliegtuig de geluidssnelheid heeft overtroffen. Dit meldt CNN.

De XB-1, die sinds zijn eerste vlucht in maart 2024 12 succesvolle testvluchten heeft gemaakt, dient als voorloper van Boom’s supersonische commerciële lijnvliegtuig, Overture. Tijdens deze specifieke vlucht, bestuurd door Boom’s hoofdtestpiloot Tristan “Geppetto” Brandenburg, bereikte het vliegtuig Mach 1.1 (ongeveer 844 mijl per uur of 1.358 kilometer per uur) op een hoogte van 35.000 voet, waarmee de eerdere topsnelheid van Mach 0.95 werd overtroffen. De vlucht was een historisch moment voor zowel de Amerikaanse luchtvaart als de wereldwijde lucht- en ruimtevaartindustrie.

Kernfuncties en innovaties

Overture zal naar verwachting voor het einde van dit decennium in gebruik worden genomen en kan tussen de 64 en 80 passagiers vervoeren met een snelheid van Mach 1,7, waarmee de snelheid van de huidige subsonische vliegtuigen verdubbeld wordt. Boom Supersonic heeft al 130 orders en pre-orders ontvangen van grote luchtvaartmaatschappijen zoals American Airlines, United Airlines en Japan Airlines.

Terugkeer naar supersonisch reizen

De terugkeer naar supersonisch commercieel reizen komt na een lange onderbreking sinds de laatste vlucht van de Concorde in 2003. Hoewel er sindsdien verschillende pogingen zijn gedaan om supersonische passagiersvluchten nieuw leven in te blazen, blijft Boom Supersonic optimistisch over de vooruitzichten. CEO Blake Scholl ziet een toekomst voor zich waarin supersonisch reizen toegankelijk en betaalbaar is voor iedereen, waardoor low cost -voor slechts 100 dollar- vliegen naar de andere kant van de wereld in vier uur mogelijk wordt.

Toewijding aan innovatie

Het succes van Boom hangt af van een aantal belangrijke innovaties, waaronder geavanceerde materialen zoals koolstofvezelcomposieten en het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF). Het bedrijf heeft ook digitale engineeringtechnieken omarmd en maakt gebruik van computational fluid dynamics om het ontwerp en de prestaties van vliegtuigen te optimaliseren.

Productie opschalen

De bouw van Boom’s Overture Superfactory in North Carolina is in volle gang, een faciliteit ontworpen voor massaproductie, met als doel jaarlijks 66 Overture vliegtuigen te produceren. Deze strategische investering onderstreept Boom Supersonic’s toewijding om supersonisch vliegen terug te brengen naar de mainstream, wat in de komende jaren een revolutie teweeg kan brengen in de wereldwijde luchtvaart.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!