Tencent, de Chinese techreus achter Wechat, heeft op woensdag spectaculaire resultaten voor het tweede kwartaal neergelegd. De omzet van de Chinezen groeide nog nooit zo snel.
De grootste groeipost van Tencent is gaming, terwijl er in de advertentiemarkt een kleine dip zit. Daar komt nog bij dat er volgend kwartaal wat veranderingen op til staan.
WeChat-ban
De Amerikaanse president Donald Trump heeft WeChat, een belangrijke component van Tencent in China, namelijk op een zwarte lijst gezet. Daar staat WeChat, maar ook TikTok op. Met die bedrijven mogen Amerikaanse bedrijven geen transacties meer doen, wat een serieuze impact kan hebben op het verdienmodel van het bedrijf. Transacties van buitenlanders in China verlopen namelijk vaak via het gemakkelijk te gebruiken WeChat.
Het besluit van Trump zal pas uitgevoerd worden in september. Dat heeft dus een beperkt effect op de omzet in het derde kwartaal, maar zal voelbaar zijn in het vierde.
Spectaculaire omzetstijging
De resultaten dan: De omzet steeg van 114,88 miljard yuan, dat is zowat 14 miljard euro. Dat is marginaal meer dan verwacht, maar ook een stijging van 29 procent jaar op jaar. Dat is de snelste groei die het bedrijf kent sinds het tweede kwartaal van 2018.
Online gaming is een van de grote verantwoordelijken voor die groei. Die poot van het bedrijf groeide met 40 procent ten opzichte van vorig jaar deze tijd en is een snellere groei dan in het eerste kwartaal van 2020.
De omzet van smartphonegames steeg met 62 procent ten opzichte van vorig jaar dezelfde tijd. Over diezelfde periode daalde de omzet uit PC-games met 6 procent. Een logische oorzaak is dat de omzet uit PC-games sowieso daalt, maar dat mensen meer tijd hadden om te gamen door lockdowns over de hele wereld.
Gaming
Het aandeel maandelijks actieve gebruikers, zowat de belangrijkste parameter als het over gamingsucces gaat, groeide significant, volgens het bedrijf. Er waren nieuwe lanceringen en ook de tijd die mensen op hun smartphone spendeerden om te gamen, steeg.
Gaming is goed voor zowat een derde van de omzet van Tencent. Een andere belangrijke peiler is de fintech, ook goed voor zowat een derde. Ook daar was er trouwens een stijging van 29 procent op te merken, al was dat onder de verwachtingen van de beleggers.
Minder goed nieuws was er bij de online advertenties. Die stegen wel degelijk, maar slechts met 13 procent. Door de coronacrisis kreeg de advertentiemarkt namelijk een stevige knauw.