De Chinese verkopers hebben er genoeg van: is het feest voorbij voor Temu?

De Chinese verkopers hebben er genoeg van: is het feest voorbij voor Temu?
Temu – Getty Images

Na het veroveren van een prominente plaats bij westerse consumenten dankzij aantrekkelijke verkoopvoorwaarden en talloze kortingen, zou de Chinese verkoopsite Temu zijn aanpak wel eens moeten herzien.

In het nieuws: Boze Chinese leveranciers hebben geprotesteerd bij de kantoren van Temu. De oorzaak: het terugbetalingsbeleid zonder retourzending voor westerse klanten en de boetes die hen worden opgelegd.

  • Honderden leveranciers van het Chinese platform Temu hebben zich voor de kantoren van het bedrijf verzameld om hun ongenoegen te uiten.
  • Minstens 80 van hen slaagden erin om de kantoren binnen te dringen. Sommigen bereikten zelfs de verdiepingen die voor medewerkers zijn gereserveerd, meldt Business Insider.

Reactie: Temu erkende de feiten in een persbericht:

“Ze waren ontevreden over de manier waarop Temu de after-sales problemen met betrekking tot de kwaliteit en naleving van hun producten heeft afgehandeld, waarbij een bedrag van miljoenen yuan werd betwist (…) Deze handelaren weigerden de geschillen op te lossen via de normale arbitrage en de juridische wegen zoals voorzien in de verkoopovereenkomsten.”

Temu, in een persbericht

Onderdrukkende beleidsmaatregelen voor de handelaren

Ingezoomd: In slechts enkele maanden is Temu erin geslaagd een prominente plaats bij westerse consumenten te veroveren dankzij een agressieve prijsstrategie, mogelijk gemaakt door dumping, maar ook door retourvoorwaarden die vaak in het voordeel van de kopers zijn. En dat is nu precies het probleem.

  • De verkopers verwijten Temu hen boetes op te leggen wanneer ze terugbetalingsverzoeken of klachten ontvangen.
    • Een van hen beweerde een boete van ongeveer 410.000 dollar te hebben gekregen voor terugbetalingen en klachten van klanten, waardoor hij bijna al zijn winst verloor, aldus de South China Morning Post.
  • Ze verwijten Temu ook dat het klanten toestaat om terugbetalingen te ontvangen terwijl ze de producten mogen behouden. Kopers profiteren dan gratis van het product.
  • Het zijn verkoop- en retourvoorwaarden die de winst van kleine handelaren vernietigen, zeggen ze.

“Buitenlanders kunnen producten kopen van Chinese handelaren, de goederen ontvangen en geen geld uitgeven (…) Dit heeft in feite de praktijk van het nul dollar winkelen van de Verenigde Staten naar hier verplaatst, waardoor Chinese bedrijven gedwongen worden om gratis goederen aan buitenlanders te leveren.”

Een blogger uit Hebei

Het begin van het einde van het succes?

Deze protesten – minstens twee in de loop van een maand – zouden de online verkoopsite ertoe kunnen dwingen minder genereus te zijn tegenover westerse consumenten.

  • De woede van de verkopers zou het platform inderdaad kunnen dwingen om haar beleid te herzien, om de relaties met haar handelaren te behouden en zo de bestellingen van de klanten te kunnen blijven leveren.
  • Vooral omdat het nu goed is gevestigd in het Westen.
  • En hoewel de concurrentie hevig is op de Chinese online verkoopmarkt, met name van de gigant Aliexpress, kan Temu altijd – althans voor een tijdje – rekenen op zijn bijzonder lage prijzen om het hoofd te bieden.
  • Aan de andere kant zijn er genoeg verkopers in China, zodat het bedrijf zich tot nieuwe handelaren zou kunnen wenden en de boze handelaren zou kunnen laten vallen. Maar men kan zich voorstellen dat de reputatie van het bedrijf potentiële kandidaten zou kunnen afschrikken.

Reactie: In het persbericht verzekerde het Chinese bedrijf geen geld te verdienen door boetes op te leggen aan haar handelaren. “Als er boetes worden opgelegd, zullen de opbrengsten aan de consumenten worden teruggegeven,” aldus het bedrijf.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.