Televisie blijft ook voor millennial belangrijke vrijetijdsbesteding

Televisie blijft een belangrijke vrijetijdsbesteding bij de millennials, waar vrouwen en mannen nochtans hun ontspanning op een duidelijk andere manier invullen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Urban Land Institute (ULI) en consulent Lachman Associates bij Amerikaanse jonge volwassenen tussen achttien en vijfendertig jaar. De onderzoekers stelden vast dat televisie bij mannelijke millennials de belangrijkste vrijetijdsbesteding blijft, terwijl het medium bij hun vrouwelijke generatiegenoten alleen door het gezin van de eerste plaats wordt gehouden.

Uit het onderzoek bleek dat 58 procent van de mannelijke millennials televisie tot zijn belangrijkste vrijetijdsbestedingen rekent, gevolgd door muziek (43 procent), computergames (42 procent), activiteiten met vrienden (41 procent) en het gezin (38 procent). Bij vrouwelijke millennials daarentegen haalt het gezin een score van 57 procent, gevolgd door televisie (54 procent), lezen (47 procent), vrienden (43 procent) en muziek (39 procent). Er wordt wel opgemerkt dat online browsen op het internet niet als een categorie werd weerhouden.

“Hoewel millennials volgens een aantal bronnen steeds meer naar andere schermen overschakelen, blijkt televisie bijzonder belangrijk te blijven,” merken de onderzoekers op. Online activiteiten komen pas verder in de ranglijst. Daarbij vernoemt 33 procent van de vrouwelijke millennials sociale netwerking, tegenover 28 procent bij mannen. Ook zegt 21 procent van de vrouwelijke respondenten gewag te maken van online shoppen, tegenover 16 procent van hun mannelijke leeftijdsgenoten. De onderzoekers merken wel op dat ook het fysieke winkelen populair blijft. (MH)