Telenet moet inleveren door gebrek aan reclame tijdens lockdown

Het gebrek aan reclame-inkomsten tijdens de lockdown heeft de telecomoperator Telenet in het tweede kwartaal een lagere omzet opgeleverd. De ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) steeg echter met 2 procent tot 352,4 miljoen euro.

Volgens persagentschap Bloomberg doet Telenet het beter dan de verwachtingen van analisten. Zij hadden een ebitda van 343 miljoen euro verwacht. De omzet daalde in het tweede kwartaal met 5 procent door beduidend lagere opbrengsten als gevolg van, u raadt het nooit, corona. In de eerste zes maanden van het jaar gaat het om een daling van 3 procent.

‘Dat is vooral een gevolg van de omzet bij onze overige opbrengsten die 15 procent gedaald is’, zegt financieer directeur Erik Van den Enden. Onder ‘overige opbrengsten’ verstaat Telenet internet- en telefoonverbindingen, de verkoop van telefoons en reclame- en productieopbrengsten van De Vijver Media, die de televisiezenders VIER, VIJF en ZES en het productiehuis Woestijnvis onder zijn hoede heeft.

Maar er is ook een lichtpuntje. ‘Ondanks de crisis zijn we erin geslaagd om onze klantenbasis voor breedband verder te doen groeien, met 9.500 extra abonnees, terwijl onze klantenbasis voor digitale televisie grotendeels stabiel bleef’, zegt CEO John Porter. Het gaat volgens Telenet om de beste prestatie sinds eind 2015.

Porter wijst er ook op dat de bundelabonnementen gestegen zijn naar 598.900, een stijging met 28 procent jaar-op-jaar.

Meer