De Belgische metalenverwerker Umicore kreeg maandagochtend een flinke klap op de Brusselse beurs na een verlaging van zijn vooruitzichten. De boosdoener is het wereldwijde tekort aan computerchips, die de autobouw in de war stuurt. Umicore is een belangrijke toeleverancier van de autoconstructeurs.
Umicore maakte maandagochtend bekend dat zijn belangrijkste winstgraadmeter, de “aangepaste ebit”, in 2021 niet meer lichtjes boven 1 miljard euro zal uitkomen, maar dat bedrag “zal benaderen”. Die schijnbaar kleine wijziging was voldoende om de beurskoers zowat 4 procent lager te sturen.
Volgens het bedrijf uit Hoboken weerspiegelt de herziening de recente daling van de PGM-prijzen (platinagroep metalen), alsook een sterker dan verwachte impact van de wereldwijde tekorten aan halfgeleiders op de autoproductie. “Onze nieuwe vooruitzichten zijn gebaseerd op de huidige metaalprijzen en zichtbaarheid. Het gaat uit van de veronderstelling dat de bevoorradingssituatie voor halfgeleiders niet wezenlijk verder verslechtert en houdt rekening met stijgende transportkosten en hogere energieprijzen”, zegt het bedrijf nog.
Umicore is als toeleverancier een goede barometer voor de wereldwijde autoproductie en er zit duidelijk zand in de machine:
Katalysatoren
In de katalysatorenafdeling (Automotive Catalysts) blijkt het effect van het tekort aan halfgeleiders op de autoproductie ernstiger dan verwacht werd eind juli. “De productieschema’s van autofabrikanten worden steeds volatieler en de productiecijfers worden regelmatig naar beneden herzien”, zegt de materialengroep. “Hoewel Umicore niet immuun is voor deze trend, bevestigt het bedrijf dat het over het hele jaar beter zal presteren dan de automarkt, dankzij een gunstige platformmix en toegenomen marktaandeel in technologieën voor benzinewagens, vooral in Europa en China.”
Batterijmaterialen elektrische auto
De afdeling Rechargeable Battery Materials produceert cruciale onderdelen voor de batterij van een elektrische wagen: kathodematerialen op basis van nikkel, mangaan en kobalt. “De vraagpatronen naar kathodematerialen weerspiegelen de aanpassingen in de productieschema’s van elektrische voertuigen als gevolg van het tekort aan halfgeleiders. Verwacht wordt dat dit tekort de productie van elektrische voertuigen tot een heel eind in het volgende jaar zal blijven beïnvloeden”, is de prognose van de metaalverwerker.
Umicore stelt de commerciële start van zijn nieuwe kathodematerialenfabriek in Nysa, Polen, daarom uit tot het tweede kwartaal van 2022. In tussentijd blijft Umicore de Europese markt bedienen via haar Koreaanse fabriek.
Recyclage
In de afdeling Recycling daalden de edelmetaalprijzen als gevolg van de lagere vraag vanuit de auto-industrie. Vooral rhodium, en in mindere mate palladium, daalden aanzienlijk in vergelijking met de prijsniveaus van eind juli.
(kg)