“Binnenkort tegen betaling geen advertenties meer op Instagram en Facebook”

Meta overweegt om in Europa betalende versies van Instagram en Facebook te lanceren. Wie kiest voor een betalende formule, zou niet langer advertenties te zien krijgen. Bovendien kan de techgigant zich zo in orde stellen met de Europese privacywetgeving.

Waarom is dit belangrijk?

Meta lijkt zich te hebben gerealiseerd dat het te afhankelijk is van advertentie-inkomsten en is op zoek naar diversificatie van zijn inkomstenbronnen. De techgigant overweegt nu - naar het voorbeeld van X - om een betalende formule te lanceren.

In het nieuws: Meta is volgens de New York Times van plan om een betaalde versie van Facebook en Instagram zonder advertenties te lanceren.

Details: Een abonnementsformule moet Meta niet alleen helpen om een extra inkomstenbron te vinden. Ze is ook bedoeld om tegemoet te komen aan de zorgen van de Europese toezichthouders over gegevensverzameling en gerichte reclame.

  • Facebook en Instagram blijven gratis toegankelijk, maar in ruil daarvoor krijgen de gebruikers doelgerichte advertenties in hun nieuwsfeed te zien. Meta kan dat doen dankzij de gegevens die de techgigant over de gebruikers verzameld op de eigen platforms en daarbuiten.
  • Het is nog niet bekend hoeveel zo’n abonnement zal kosten, of wanneer dat wordt gelanceerd.

Opgemerkt: Sinds kort is het mogelijk om op Facebook en Instagram een chronologische nieuwsfeed weer te geven, bestaande uit posts van vrienden en familie en pagina’s die je volgt, zodat je niet langer wordt overspoeld door aanbevolen content.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.