Waymo, de dochteronderneming van Alphabet (Google) voor zelfrijdende auto’s, heeft een samenwerking aangekondigd met de Chinese autofabrikant Geely. De twee bedrijven zullen samen een minivan ontwikkelen zonder stuurwiel of pedalen, kortom een compleet zelfrijdende auto.
Waymo is een van ’s werelds leiders op het gebied van autonoom rijden. Drie jaar geleden lanceerde het bedrijf zijn commerciële autonome taxidienst (Jaguar I-Paces en Chrysler Pacifica hybrides) in het grootstedelijk gebied Phoenix. Aanvankelijk waren er altijd zogenaamde “veiligheidsbestuurders” aan boord, vandaag rijden sommige taxi’s zonder: hun passagiers zitten dus helemaal alleen in de taxi. Het systeem is onlangs ook in San Francisco in gebruik genomen, maar op kleinere schaal en met een chauffeur aan boord.
Beetje bij beetje boekt de dochteronderneming van Alphabet vooruitgang op het gebied van autonoom rijden, momenteel op zit het bedrijf op niveau 4. Op de dag dat Alphabet het absolute einddoel bereikt (niveau 5), zal er geen stuur meer nodig zijn in zijn voertuigen.
Waymo kondigde dinsdag aan dat het een samenwerking is aangegaan met de Chinese autofabrikant Geely, ook de eigenaar van de automerken Volvo en Lotus. Maar het is met het gloednieuwe merk Zeekr, dat gespecialiseerd is in high-end elektrische auto’s, dat de Alphabet-dochter zal samenwerken. Hun gezamenlijke project: een minivan zonder stuur of pedalen.
Made in Sweden
Een naam heeft het voertuig nog niet, maar we weten wel hoe het eruit ziet. Het ontwerp ervan werd dinsdag door Waymo onthuld op zijn blog. De beelden tonen hoe het busje langs de Golden Gate Bridge in San Francisco rijdt.
Bestuurders die in het voertuig reizen, zullen “een interieur zonder stuur of pedalen ervaren, met veel hoofd- en beenruimte en verstelbare stoelen, schermen en opladers binnen handbereik, evenals een gemakkelijk aanpasbaar interieur”, aldus Waymo.
Omdat het afhankelijk is van wettelijke goedkeuringen, heeft Waymo geen specifieke tijdlijn aangekondigd voor de ontwikkeling van de minivan. In de plaats daarvan meldt het bedrijf dat het voertuig “in de komende jaren” toegevoegd wordt aan zijn vloot. Het zal worden ontworpen en ontwikkeld in het O&O-centrum van Zeekr, het China Europe Vehicle Technology Centre (CEVT), dat gevestigd is in Göteborg, Zweden.
Waymo zal vervolgens de voertuigen in de VS in ontvangst nemen en zijn Waymo Driver, zijn volledig autonome rij-software, integreren.
(lp/evb)