Techbedrijven brengen slimme fitnesstoestellen naar uw huis

Steeds meer bedrijven zetten in op slimme fitnesstoestellen voor thuisgebruik. Mirror heeft een spiegel met personal coach op de markt gebracht, Peloton zet in op slimme fietsen en loopbanden, en Tonal kiest voor digitale krachttraining.

Alweer een reden minder om buiten te komen. De slimme thuisfitness is in opmars. Een toenemend aantal start-ups zet in op het raakvlak tussen slimme technologie, sport en gezondheid.

Mirror: sportspiegels met personal coach

Mirror, bijvoorbeeld, een start-up uit New York dat recentelijk sportspiegels op de markt heeft gebracht. Op de spiegel van Mirror komt een personal coach tevoorschijn die door de ingebouwde camera thuissporters kan corrigeren tijdens hun work-out. Een Bluetooth hartslagmeter zorgt ervoor dat de coach de intensiteit van de training kan aanpassen aan de conditie van de sporter.

Momenteel heeft Mirror tien coaches in dienst in een studio in Manhattan. De bedoeling is om later ook trainers van thuis uit te laten werken. Het toestel kost bijna 1.500 dollar, exclusief belastingen en installatiekosten. Daarnaast heeft u een maandabonnement nodig aan 39 dollar per gezin van maximaal zes leden. Privélessen hoort u op voorhand te boeken.

Tonal: digitaal gewichtheffen

Tonal verkoopt een digitaal krachttrainingstoestel, een beeldscherm met twee armen aan weerskanten die u kan gebruiken voor meer dan 200 oefeningen. Via het scherm krijgt u een gepersonaliseerd trainingsschema voorgeschoteld: wordt u sterker, past het apparaat zich aan.

Het toestel kost bijna 3.000 dollar, met de mogelijkheid voor een afbetaling aan 199 dollar per maand. Daarnaast werkt het bedrijf met abonnementen aan 50 dollar per maand.

Peloton: spinning in uw living

Peloton staat het bekendst voor zijn slimme hometrainers. De Peloton-fiets is een high-end fiets met een touchscreen tablet dat live en on-demand lessen streamt. Het geeft de sporters de mogelijkheid tegen anderen te concurreren. De kost ervan is 1.995 dollar. Voor een maandabonnement betaalt u 39 dollar per gezin.

Peloton wil de ‘Netflix van de fitness’ zijn. Het bedrijf heeft in augustus zijn beursgang aangekondigd. De IPO-prijs ligt op 98 miljard dollar, ruwweg het dubbel van het bedrag op de privémarkt in 2018.

Zowel de producten van Mirror en Tonal zijn nu enkel beschikbaar in de VS. Peloton is wel al aan zijn internationale intrede bezig. In 2018 breidde het al uit naar het Verenigd Koninkrijk en Canada. Eind 2019 is Duitsland aan de beurt.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.