Te veel schermtijd kan het brein van kinderen fysiek veranderen

Een wetenschappelijke studie die begin deze maand gepubliceerd werd in het medisch vakblad JAMA Pediatrics wijst erop dat de geletterdheid en de taalvaardigheden van kinderen te lijden hebben onder te veel schermtijd. MRI-scans van hun hersenen tonen zelfs lichamelijke veranderingen aan.

Na jaren speculatie is er nu bewijs dat aantoont dat een grote blootstelling aan schermen kan leiden tot een verminderde hersenontwikkeling bij jonge kinderen.

Minder witte materie

Kleuters die de aangeraden hoeveelheid schermtijd overschrijden vertonen lagere gehaltes van witte materie in hun hersenen. Dat kan grofweg worden gezien als het interne communicatienetwerk van de hersenen. De witte stof in het brein is cruciaal om taal aan te leren en voor geletterdheid en cognitieve vaardigheden.

‘Dit is de eerste studie die verbanden legt tussen veel schermgebruik en lagere mate van hersenstructuur en vaardigheden bij peuters en kleuters.’ Dat zegt de hoofdauteur van het onderzoek aan de Amerikaanse nieuwsdienst van CNN.

Vormende jaren

De wetenschappers onderzochten de schermgewoontes en cognitieve capaciteiten van 47 kinderen tussen drie en vijf jaar oud. Ze namen ook hersenscans van de jong deelnemers. Op basis daarvan kregen de kinderen een score, de ScreenQ score genoemd. Die was gebaseerd op verschillende criteria: of het kind een televisie in zijn of haar kamer had, of ze schermen gebruikten voor ze 18 maanden oud waren, hoeveel tijd ze spenderen op schermtoestellen, en of ze alleen of in het gezelschap van een volwassene keken.

De scores gingen van 0 tot 26. Hoe hoger de score, hoe minder de kleuter de schermtijdaanbevelingen van American Academy of Pediatrics (AAP) naleefde. Die raadt aan dat kinderen jonger dan vijf niet meer dan een uur per dag aan een scherm gekluisterd zitten. Kinderen jonger dan 18 maanden moeten schermen volledig mijden, enkel videochatten wordt toegelaten.

Het zijn niet zozeer de schermen zelf die schade toebrengen. Maar schermtijd vervangt activiteiten dat hersenontwikkeling bevorderen, zoals communiceren met andere kinderen en naar kleurplaten kijken. Aangezien het menselijk brein zich in die vormende jaren het snelst ontwikkelt kunnen schermen een aanzienlijke impact hebben.

Bron: MIT Technologie Review

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20