De Duitse warenhuisgroep Galeria zet zijn Belgische Inno-winkels te koop, ondanks de recente opfrissing van de winkels en het merk.
In het nieuws: Wat al enkele dagen in de lucht hing, is nu helemaal officieel. Galeria, dat in financiële nood verkeert, zet de zestien Belgische Inno-winkels en de bijhorende webshop in de etalage. Daardoor krijgen de circa 1.000 werknemers van Inno straks wellicht een nieuwe werkgever.
Meer details: De verkoop lijkt niet het gevolg van slechte commerciële prestaties van Inno, maar wel van de benarde financiële toestand van de moedergroep.
- Volgens de Duitse pers is de verkoop ingegeven door een dringende nood aan cash. Galeria, dat de voorbije jaren al meermaals beschermd moest worden tegen zijn schuldeisers, moet snel de eerder verleende staatssteun terugbetalen aan de Duitse overheid.
- Galeria zegt ook zich voortaan volledig op zijn Duitse thuismarkt te willen richten.
- “Inno is gezond en klaar om een zelfstandige koers te varen”, zegt Inno-CEO Armin Devender, die de voorbije jaren de herlancering van de winkels overzag. Daardoor zijn ze volgens de recentste publieke cijfers weer winstgevend.
- Volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung zou Galeria mikken op een opbrengst van minstens 50 miljoen euro voor Inno.
126 jaar oud
Uitgezoomd: Inno vierde vorig jaar nog zijn 125ste verjaardag en kreeg het enkele jaren terug hard te verduren bij de opkomst van webwinkels als Zalando. Onder leiding van Devender werden de winkels in Schoten, Luik, Leuven, Waasland Shopping en Brussel in een nieuwe jasje gestoken en werd de webshop nieuw leven ingeblazen. Inno was eerder dit jaar niet betrokken bij de grote saneringsoperatie die Galeria aankondigde, maar moet nu toch de groep verlaten.
(nd)