Familie Saverys triomfeert: tankerfusie tussen Euronav en Frontline afgeblazen

Familie Saverys triomfeert: tankerfusie tussen Euronav en Frontline afgeblazen
Alexander Saverys / John Fredriksen -foto’s CMB Tech, Getty Images

De Noorse olietankerrederij Frontline wil niet meer samengaan met zijn Belgische sectorgenoot Euronav. Frontline meldt dat het fusieakkoord is opgezegd. De familie Saverys, de historische dynastie achter Euronav, heeft zich de voorbije maanden hevig verzet tegen de fusieplannen.

In het nieuws: De grote Europese tankerfusie gaat niet door. Frontline ziet verrassend af van de fusie met Euronav, zo maakte het Noorse bedrijf gisterenavond bekend.

  • Een reden geeft Frontline niet. Wel zei CEO Lars Barstad “het is te betreuren dat we de fusie niet kunnen afronden zoals we in juli 2022 voor ogen hadden”.
  • Voor beleggers wil dit zeggen dat de Noren geen vrijwillig bod zullen uitbrengen op de nog uitstaande aandelen van Euronav. Ook ziet Frontline af van een notering aan Euronext Brussel.

Het duel: De families Saverys en Fredriksen, twee Europese rederdynastieën, stonden lijnrecht tegenover elkaar in het dossier. Patriarch John Fredriksen wou Euronav met “zijn” Frontline fusioneren. Daardoor zou een groot Europees olietankerbedrijf ontstaan waar hij het meeste te zeggen zal hebben.

  • Euronav is historisch ontstaan uit CMB (Compagnie Maritime Belge), een andere rederij van de clan-Saverys, en de Antwerpse familie wil haar geesteskind niet zomaar kwijt. Volgens CMB-CEO Alexander Saverys zou de fusie neerkomen op een overname door Fredriksen.
  • De clan-Saverys probeerde de voorbije maanden met aankopen van Euronav-aandelen en manoeuvres in de aandeelhoudersvergadering de fusie te dwarsbomen. Ogenschijnlijk zonder succes, maar nu trekt Frontline toch de stekker uit de operatie.
  • Er speelt ook een strategisch meningsverschil mee. De exclusieve focus op olievervoer van het geplande fusiebedrijf vindt de familie-Saverys achterhaald. Ze wil een alternatieve, milieuvriendelijkere toekomst voor Euronav uitstippelen via een combinatie met CMB Tech, de divisie van zijn rederij die zich richt op cleantech, zoals schepen die zowel aangedreven worden door groene waterstof als die energiedrager transporteren.

De toekomst: Dat is nog onduidelijk. Het Euronav-management, dat de kant van Fredriksen koos en nu in een lastig parket komt te zitten, zegt de jongste wending nog “te bestuderen”. Hoe dan ook zullen de families Saverys en Fredriksen elkaar nog tegenkomen, want het blok-Fredriksen bezit volgens de recentste melding ruim 16 procent van Euronav, tegenover bijna 23 procent voor de familie-Saverys.

De beursreactie: Het aandeel Euronav donderde in een eerste reactie 18 tot 20 procent lager.

Foto Euronav

(lb)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.