In Japan hebben meer dan 100 van de 243 robots die actief waren in de lokale ‘Henn na Hotel’- keten hun ontslag gekregen. De reden? Ze zorgden voor meer werk dan ze werk verrichten.
De robots werden ingezet bij de receptie, als conciërge, als piccolo en als barhulp. Bij het binnenkomen in het hotel werden gasten door de robots ook op een dansje getrakteerd.
Oorspronkelijk werden de robots ingezet om het personeelstekort op te vangen. Maar omdat de robots technische mankementen vertoonden, zat er voor de werknemers van vlees en bloed weinig anders op dan overuren te maken.
De problemen die door de robots werden veroorzaakt geven vooral de primitieve staat aan waarin robotica zich vaak nog bevindt. Een van de weinige uitzonderingen op de regel is vaak de spraakgestuurde digitale assistent.
“Sorry, dat heb ik niet begrepen. Kan u het nog eens herhalen?”
In de Wall Street Journal zegt Hideo Sawada, de voorzitter van de hotelketen, dat pas eens je robots inschakelt je tot het besef komt dat ze overbodig zijn of gewoon in de weg lopen.
Een anekdote die in dezelfde krant staat, maakt veel duidelijk: een klant die in het westen van Japan in een van de hotels van de keten sliep, werd om de zoveel minuten gewekt door een robot/digitale assistent die hem voortdurende zei: “Sorry, dat heb ik niet begrepen. Kan u het nog eens herhalen?” Pas tegen zes uur ‘s ochtends had de gast begrepen wat nu het probleem was. Omdat de gast af en toe luid snurkte, dacht de robot dat hem een vraag werd gesteld.”
De paradox van Moravec
Dat robots er vaak niet in slagen menselijke handelingen uit te voeren is een probleem dat door experts in de artificiële intelligentie (A.I.) de paradox van Moravec wordt genoemd. Hans Moravec is een onderzoeker in het gebied van de kunstmatige intelligentie. Al in 1988 begreep hij dat abstracte redeneringen relatief weinig rekenkracht van computers vergen, terwijl net extreem veel rekenkracht nodig is voor zintuigelijke en motorische vaardigheden.
“Mensen worden zwaar onderschat”
Eerder dit jaar nog klaagde Tesla-baas Elon Musk over de productieproblemen in zijn fabriek. Die waren zonder meer het gevolg zijn van Tesla’s overafhankelijkheid van robots. “Mensen worden zwaar onderschat,” schreef hij in een tweet. Robots hebben het zeer moeilijk met de fysieke aspecten van gewone jobs.
Met andere woorden: een computer kan makkelijk de wereldkampioen van het bordspel Go! kloppen of berekenen waar olie onder de grond zit. Maar vraag hem niet om een eenvoudige handeling uit te voeren zoals een flesje bier uit een koelkast te halen, een glas uit de kast te halen en het bier in het glas te schenken.