Bagageafhandelaar Swissport vraagt het failissement aan voor twee van de drie bedrijfstakken. Swissport zat al even in zwaar weer en legt nu na de coronacrisis de boeken neer. 1.469 mensen verliezen hun job.
Swissport vraagt het failissement aan voor Swissport Belgium NV., dat is de grondafhandelaar op Brussels Airport en op de luchthaven van Luik. Daarnaast legt ook Swissport Belgium Cleaning de boeken neer. Het gaat om respectievelijk 1.309 en 160 banen. Swissport Cargo Services blijft buiten schot.
Coronacrisis
Al bij de aanvang van de coronacrisis bleek dat de pandemie de doodsteek kon betekenen voor Swissport. ‘Nog voor de coronacrisis bracht Swissport Belgium NV een herstelplan op gang, maar door de ongekende instorting van de markt als gevolg van de coronapandemie kwamen deze inspanningen in het gedrang’, klinkt het in een persbericht.
Swissport doet aan bagage-afhandeling op Brussels Airport, onder meer voor Brussels Airlines, maar ook aan groothandelsvervoer. Aangezien het luchtverkeer volledig stilligt sinds begin maart, stapelden de verliezen zich op. De situatie van Swissport was al precair: het bedrijf stond al jaren stevig in het rood. Een herstelplan kwam dus te laat.
Swissport zocht nog privegeld en vroeg ook overheidssteun aan, 30 miljoen euro. Ook staatssteun voor Brussels Airport was cruciaal voor het eventuele voortbestaan van Swissport. ‘In deze context en in afwezigheid van directe overheidshulp, was het niet mogelijk om verlieslatende activiteiten, zoals die van Swissport Belgium NV, te blijven financieren’, zegt het persbericht daarover.
Noodplan Brussels Airines
De diensten van Swissport zijn van vitaal belang voor de werking van Brussels Airport. Het bedrijf was verantwoordelijk voor 60 procent van de afhandeling. De luchthavenuitbater onderzoekt nu de alternatieven. Brussels Airlines zal na het faillissement van zijn partner Swissport een noodplan op poten zetten om de herneming van de vluchten vanaf 15 juni te verzekeren, zegt Brussels Airlines-woordvoerster Kim Daenen.