Surplus aan verbrandingsmotoren dreigt klimaatakkoorden te torpederen

De grootste autofabrikanten van de wereld zullen beduidend meer wagens met verbrandingsmotoren bouwen dan de strijd tegen de klimaatverandering zou mogen toelaten. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers aan de University of Technology Sydney (UTS), de University of Applied Sciences of the Industry in Bergisch Gladbach en Greenpeace Duitsland, gebaseerd op een analyse van de productieplannen van twaalf autofabrikanten.

De onderzoekers berekenden dat de wereld nog slechts 53 gigaton koolstofdioxide zal mogen uitstoten om de opwarming van de aarde tot maximaal 1,5 graad Celsius te beperken. “Daardoor zullen er nog maximaal 315 miljoen wagens met een verbrandingsmotor mogen worden gebouwd”, waarschuwen de wetenschappers.

Koolstofbudget

“Ramingen stellen echter dat er nog minstens 645 miljoen auto’s met een verbrandingsmotor op de markt zullen komen”, werpen de onderzoekers op. “Dat volume zou zelfs tot 778 miljoen eenheden kunnen oplopen. Dit vertegenwoordigt dat het wereldwijde koolstofbudget met overschrijding van 105 procent tot 147 procent dreigt te worden geconfronteerd.”

“Over de hele wereld schakelen autofabrikanten steeds meer over op de productie van elektrische voertuigen”, zegt onderzoeksleider Sven Teske, professor duurzame economie aan de University of Technology Sydney.

“Vele fabrikanten – zoals Volvo, General Motors en Mercedes-Benz – hebben aangekondigd de productie van benzinemotoren te stoppen. Sommigen constructeurs willen die productie over drie jaar al beëindigen. Maar andere fabrikanten plannen die overstap pas later.”

“Deze studie toont echter dat een wereldwijd verbod op de productie van wagens met verbrandingsmotoren ten laatste eind dit decennium moet worden doorgedrukt”, werpen de wetenschappers op.

“Het is immers onwaarschijnlijk dat het surplus aan koolstofdioxide dat door de autosector wordt uitgestoten, door andere sectoren zal kunnen worden gecompenseerd. De autofabrikanten moeten bovendien de overgang naar emissievrije voertuigen versnellen, want anders dreigen ze tegenover hun rivalen uit de technologiesector het onderspit te zullen delven.”

Alternatieven noodzakelijk

“De transportsector is op weg om het koolfstofbudget dat op een temperatuurverhoging van 1,5 graad Celsius is afgestemd, met een volume tussen 45 gigaton en 64 gigaton te overschrijden”, zeggen de onderzoekers nog. “Dat komt overeen met 3,6 tot 5,1 keer het volume koolstofdioxide dat China vorig jaar heeft uitgestoten.

De onderzoekers ramen dat elektrische voertuigen tegen het einde van dit decennium slechts 52 procent van de wereldwijde autoverkoop zullen uitmaken. De overgang naar elektrische voertuigen is volgens hen dan ook niet voldoende en moeten er praktische alternatieven voor het particuliere autobezit worden gevonden.

Daarbij verwijzen ze onder meer naar het verminderen van de frequentie van het aantal verplaatsingen en het verlenen van een absolute prioriteit aan een een betaalbaar, duurzaam en toegankelijk openbaar vervoer, veilige en betere infrastructuur voor fietsers en voetgangers en de uitbouw van diensten voor het delen van voertuigen.

Meer