Key takeaways
- De Suez Canal Authority overweegt een korting van 15 procent op de doorvaartkosten voor in aanmerking komende schepen.
- De korting is bedoeld om meer scheepsverkeer door het kanaal te stimuleren en de economische voordelen te maximaliseren.
- Jordanië heeft de Suez Canal Company gevraagd om een grote tewaterlating te bouwen, en daar wordt al aan gewerkt.
De Suez Canal Authority overweegt een korting van 15 procent op de doorvaarttarieven voor in aanmerking komende schepen voor een periode van 90 dagen vanaf 15 mei. Dit initiatief, dat momenteel bestudeerd wordt door de voorzitter van de autoriteit, Osama Rabie, is bedoeld om meer scheepsverkeer door het kanaal te stimuleren. Rabie verwacht binnen enkele dagen formele goedkeuring van de Egyptische president Abdel Fattah al-Sisi.
De Suezkanaalautoriteit benadrukt dat zij de economische voordelen wil maximaliseren en het wereldwijde vertrouwen in deze vitale waterweg wil versterken. Rabie benadrukte dat de doorvaart van een willekeurig aantal schepen aanzienlijke voordelen oplevert voor Egypte. Hij wees erop dat er momenteel dagelijks 30 schepen door het kanaal varen voor een grote Franse scheepvaartmaatschappij, wat aantoont dat het kanaal ondanks regionale spanningen blijft functioneren.
Herstel van stabiliteit in de Rode Zee essentieel voor scheepvaart
Internationale scheepvaartmaatschappijen kijken reikhalzend uit naar het herstel van de stabiliteit in de Rode Zee-regio, zodat de normale scheepvaartpatronen door het Suezkanaal kunnen worden hervat. Rabie onthulde ook dat Jordanië de Suez Canal Company heeft gevraagd om een grote tewaterlating te bouwen, en dat de werkzaamheden voor dit project al aan de gang zijn.
Deze korting komt als strategisch antwoord op een opmerkelijke daling van de kanaalinkomsten vorig jaar. Verstoringen door conflicten in de Rode Zee, zoals het aanvallen van scheepvaartroutes door groepen zoals de Houthi’s in Jemen, hebben bijgedragen aan deze daling. Recente diplomatieke inspanningen, zoals een door Oman bemiddeld staakt-het-vuren, hebben geholpen om de voorwaarden voor deze maatregel te scheppen. Hoewel deze overeenkomsten de risico’s in de regio verkleinen, sluiten ze bepaalde partijen uit, wat de voortdurende complexiteit van zeeverbintenissen in het Midden-Oosten onderstreept.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!