De federale subsidie van 175 miljoen euro die Bpost krijgt voor het rondbrengen van kranten en magazines, ligt opnieuw onder vuur. N-VA zwaait met cijfers over de daling van het aantal dagbladhandelaars, terwijl Vlaams Belang de staatssteun aankaart bij Europa.
Het aantal krantenwinkels in ons land is tussen 2008 en 2017 met 27 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van minister voor Middenstand Denis Ducarme (MR), die werden opgevraagd door N-VA-kamerlid Katrien Houtmeyers.
Zij stipt zelf aan dat een veranderd gedrag in mediaconsumptie daar een grote rol in heeft gespeeld. ‘Dat ons mediagebruik in tien jaar tijd sterk is veranderd, speelt hier vast in mee’ aldus Houtmeyers. ‘We lezen met zijn allen bijvoorbeeld meer artikels online dan in papieren magazines.’
Maar de federale concessie voor de bedeling van kranten en magazines in ons land, waarvoor Bpost een subsidie van 175 miljoen euro per jaar ontvangt, vindt geen genade in de ogen van Houtmeyers. ‘Hierdoor zijn kranten en magazines goedkoper wanneer ze thuis geleverd worden, dan wanneer de consument zijn krant zelf in een krantenwinkel wil kopen.’ Houtmeyers noemt de subsidie dan ook ‘achterhaald’. ‘Ze kost veel geld,ze drijft krantenwinkels onnodig hard uit de markt en fnuikt innovatie op de digitale markt.’
De kritiek van de N-VA komt er op een moment dat ook oppositiepartij Vlaams Belang een nieuw front op Europees niveau opent. De partij heeft een zogenaamde ‘vraag met voorrang met verzoek om schriftelijk antwoord’ gesteld aan de Europese Commissie.
Het is niet voor het eerst dat de kwestie op de tafel van de Europese Commissie belandt. De Vlaamse Federatie van Persverkopers klaagde de subsidie in 2015 ook al eens aan op Europees niveau, maar bond in nadat een schikking werd bereikt met Bpost. Die ondersteunde een aantal initiatieven die de sector van krantenwinkels een duw in de rug moesten geven.
Maar Vlaams Belang struikelt niet zozeer over de impact op de dagbladhandelaars. ‘De bpost-steun geeft onze reguliere media een zodanig voordeel dat men nu ook al de kranten in het buitenland begint op te kopen’, zegt Europarlementslid Tom Vandendriessche.
‘Middels deze indirecte staatssteun konden Belgische mediabedrijven reeds Nederlandse, Deense en Noord-Ierse mediamerken overnemen’, zo stelt Vandendriessche. ‘We geven de reguliere media nochtans al genoeg cadeau’s in België, zoals een uniek btw-tarief van 0,00%. Zelfs eten en drinken wordt zwaarder belast.’
Lopende zaken
De concessie van de federale overheid, waarvoor Bpost de subsidie ontvangt, is al langer het voorwerp van discussie. In januari van vorig jaar kondigde toenmalig minister van Werk Kris Peeters (CD&V) nog aan dat hij het debat over dat systeem wilde openen. Maar toen viel de regering.
Sindsdien zit de regering in lopende zaken, waardoor een debat ten gronde over dat beleid niet mogelijk was. Omdat het contract afliep zat er dus niets anders op dan de concessie voor een periode van 2 jaar te verlengen, wat contractueel zo voorzien was.