Studenten verliezen originaliteit door afhankelijkheid van ChatGPT


Key takeaways

  • Studenten die op ChatGPT vertrouwen om essays te schrijven, hebben de neiging lagere cijfers te halen en minder kritisch te denken.
  • Docenten zijn bezorgd dat een te grote afhankelijkheid van AI-tools creativiteit, persoonlijkheid en inzicht in essays van studenten belemmert.
  • De relatie tussen AI-gebruik en leren is complex en er is verder onderzoek nodig om de implicaties te begrijpen.

Er is groeiende bezorgdheid over de impact van ChatGPT op het leren van studenten. Jocelyn Leitzinger, een professor aan de Universiteit van Illinois in Chicago, merkte op dat haar studenten originaliteit misten en vertrouwden op ChatGPT, vooral wanneer ze schreven over persoonlijke ervaringen of ethische dilemma’s met betrekking tot AI. Haar observaties komen overeen met recent onderzoek dat suggereert dat het gebruik van ChatGPT voor het schrijven van essays kritisch denken kan belemmeren, volgens een studie uitgevoerd door Nataliya Kosmyna, neurowetenschapper aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Uit een voorstudie van MIT-onderzoekers bleek dat studenten die ChatGPT gebruikten significant lager scoorden op beoordelingen dan studenten die alleen op hun eigen kennis vertrouwden. Beeldvormingsgegevens van de hersenen toonden een vermindering van de neurale connectiviteit bij ChatGPT-gebruikers, wat duidt op een gebrek aan diepere cognitieve betrokkenheid. Docenten bestempelden de essays van de ChatGPT-groep als “zielloos”, omdat ze volgens hen ontbraken aan creativiteit, persoonlijkheid en inzicht.

De complexiteit van het gebruik van AI in het onderwijs

Hoewel sommige media de bevindingen van het onderzoek hebben geïnterpreteerd als bewijs dat ChatGPT mensen luier of minder intelligent maakt, waarschuwde hoofdauteur Nataliya Kosmyna voor dergelijke conclusies. Ze benadrukte de noodzaak van verder onderzoek met grotere steekproeven om de complexe relatie tussen AI-tools en leren te begrijpen.

Neurowetenschapper Ashley Juavinett, die niet bij het onderzoek betrokken was, bekritiseerde de al te simplistische interpretaties van de gepubliceerde resultaten en benadrukte de beperkingen van definitieve conclusies op basis van methodologie en steekproefgrootte.

Wijdere implicaties

Leitzinger sloot zich aan bij de bezorgdheid over de afname van originaliteit en kritisch denken in essays van studenten sinds de komst van ChatGPT. Ze benadrukte de behoefte aan empathie voor studenten die door een verwarrend landschap navigeren waar het gebruik van AI in sommige academische contexten wordt aangemoedigd, maar in andere verboden is.

Het debat reikt verder dan de academische wereld. Uitgevers worden geconfronteerd met een toevloed aan AI-gegenereerde inhoud, wat vragen oproept over auteurschap, originaliteit en de toekomst van intellectueel eigendom. Nu AI-hulpmiddelen steeds geavanceerder worden, staan docenten en beleidsmakers voor de uitdaging om een verantwoord gebruik van AI aan te moedigen en tegelijkertijd de essentiële rol van kritisch en origineel denken in onderwijs en onderzoek te behouden. (fc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.