Streamingdienst Spotify boekt succes met goedkope gezinsformules

Het Zweedse streamingplatform Spotify heeft het voorbije kwartaal meer nieuwe abonnees kunnen aansluiten dan de onderneming zelf had verwacht. Daarmee zet Spotify een trend verder die zich al op het einde van het tweede kwartaal aankondigde en zich de voorbije drie maanden verder heeft doorgezet.

Spotify boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 1,98 miljard euro, tegenover 1,73 miljard euro inkomsten dezelfde periode vorig jaar. De Zweedse onderneming leed daarbij echter een verlies van 101 miljoen euro. Tijdens het derde kwartaal vorig jaar werd nog een positief resultaat van 241 miljoen euro geregistreerd.

Promoties

Die terugval moet volgens Spotify echter worden toegeschreven aan promoties met goedkopere gezinsformules om in een aantal markten nieuwe gebruikers aan te trekken. De gemiddelde inkomsten per betalende gebruiker bleken tegenover het derde kwartaal vorig jaar dan ook met 10 procent te zijn gedaald. De onderneming voegt eraan toe dat de inkomsten door ongunstige wisselkoerseffecten nog verder werden afgeroomd  

Het Zweedse bedrijf had het voorbije kwartaal 320 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Dat betekende een stijging met 29 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Spotify maakt daarbij gewag van een terugkeer naar een normale consumptie. Tijdens het dieptepunt van de coronacrisis was immers het autoverkeer wereldwijd sterk afgenomen. Daardoor had ook de autoradio minder luisteraars. Die situatie heeft zich volgens het bedrijf inmiddels grotendeels weer hersteld.

Spotify heeft inmiddels ook 144 miljoen maandelijkse betalende gebruikers. Dat was een stijging met 27 procent tegenover het derde kwartaal vorig jaar. Het voorbije kwartaal konden 6 miljoen betalende gebruikers worden aangetrokken. De onderneming zelf had gerekend op 4 miljoen bijkomende abonnees. Voor het laatste kwartaal van dit jaar verwacht Spotify nog een aangroei met 8 miljoen nieuwe abonnees.

Podcasts

Het bedrijf meldt verder dat bij de inkomsten uit reclame – die tijdens het tweede kwartaal onder invloed van de coronacrisis nog een daling hadden gekend – eveneens opnieuw een toename kon worden genoteerd.

Het aantal nieuwe muziekreleases liep met 13 procent op tegenover het kwartaal voordien. Onder meer Taylor Swift en de K-popgroep BTS wekten daarbij een sterke interesse.

Tenslotte kon ook een verder groeiende interesse in podcasts worden opgemerkt. Spotify wijst er daarbij op dat 22 procent van de maandelijks actieve gebruikers tijdens het derde kwartaal naar een podcast luisterde. Dat betekende een stijging met 1 procentpunt tegenover de drie maanden voordien.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.