Straks 11 euro per maand betalen voor Facebook of Instagram? Abonnementen in opmars bij social media

Meta-baas Mark Zuckerberg kondigt abonnementsformules aan voor Facebook en Instagram, nadat Elon Musk berichtendienst Twitter ook al in die richting duwde. Gaan we naar het einde van gratis social media?

Het nieuws: Mark Zuckerberg kondigt aan dat Facebook en Instagram maandelijkse abonnementen voor premiumdiensten gaan uittesten in Australië en Nieuw-Zeeland.

Concreet:

  • Elk abonnement zal net geen 12 dollar kosten, of omgerekend 11 euro. Wie het aangaat via iPhone, zal 3 dollar meer moeten ophoesten, dus 15 dollar. Dat heeft wellicht te maken met de commissies die Apple vraagt per abonnement.
  • Volgens Amerikaanse media is een gelijkaardige meerprijs in de maak voor Android-smartphones, wat betekent dat abonnementen via het web beduidend goedkoper zullen zijn dan via mobiel.
  • In ruil krijg je het statuut Meta Verified, waarbij je een verificatiebadge krijgt, extra bescherming tegen identiteitsdiefstal en directe toegang tot de klantendienst. Meta zou ook denken aan allerhande getrouwheidsvoordelen.
  • De verificatie van de gebruiker zal via de identiteitskaart gebeuren.

De post van Zuckerberg in het Instagram-kanaal van Meta:

De bredere trend:

  • Ook andere sociale media zoals Twitter en Snapchat experimenteren met maandelijkse abonnementsformules. De blauwe badge voor Meta Verified doet denken aan het blauwe vinkje voor Twitter Blue.
  • Een van de grote vragen daarbij is hoeveel per maand gebruikers bereid zullen zijn te betalen in ruil voor premiumdiensten en identiteitsverificatie. Het maandelijks abonnement Twitter Blue kost 8 dollar per maand en wordt momenteel met vallen en opstaan uitgetest in enkele landen.
  • De socialmediareuzen verschuiven zo hun zakenmodel gedeeltelijk van gepersonaliseerde advertenties – “Als een dienst gratis is, dan ben je zelf het product”, werd vaak gezegd – naar grotere maandelijkse abonnementsinkomsten, een trend die ook bij nieuwsmedia te zien is.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.