Stendenvad (CEO Penneo): ‘lokale aanwezigheid is van groot belang om groei extra aan te drijven’  

Geschreven met branded content van Penneo

De Deense RegTech Penneo is bezig aan een veroveringstocht in België en heeft er voor gekozen om die groei kracht bij te zetten door zijn aanwezigheid in ons land te op te drijven. Sinds kort heeft de groep dan ook een kantoor in de Gentse Ghelamco-arena geopend. Hierdoor kan Penneo volgens CEO Christian Stendenvad zijn Belgische klanten beter bedienen en de groei opdrijven. En hij verduidelijkte deze stap nog verder in een gesprek dat we met hem hadden.  

 Hoe is Penneo ontstaan?

Christian Stendenvad: Toen het bedrijf in 2014 werd opgericht, hadden de 6 oprichters één ding in gedachten: hoe kunnen we de fysieke pen overbodig maken en er een digitale van maken. Twee stappen dienden te worden gezet. Enerzijds moest een proces worden uitgedokterd dat praktisch haalbaar zou worden en oplossingen met zich zou meebrengen. Zo zaten we samen met auditors en boekhoudkantoren om bijvoorbeeld de goedkeuring van een jaarrapport, dat manueel zeer omslachtig en tijdrovend was, digitaal te versnellen en te vergemakkelijken. Anderzijds diende dat proces door de autoriteiten goedgekeurd te worden zodat de betrokken documenten rechtsgeldig waren. Nadat de veiligheid in orde was en de procedure door de overheid werd goedgekeurd, ging het snel want eenmaal klanten van het digitale hebben geproefd, willen ze niet meer terug natuurlijk.

Hoe zou u Penneo vandaag kunnen omschrijven?

Christian Stendenvad: We kunnen als een zogenaamde RegTech-speler worden aanzien en zijn actief als Software-as-a-Service (SaaS) speler. Dit laat bedrijven toe om zich te abonneren voor een software die manuele taken vermindert. Vandaag bieden we twee diensten aan: Penneo Sign en KYC. Penneo Sign is een systeem dat het zetten van digitale handtekeningen mogelijk maakt waardoor de uitwisselingen en validatie van documenten wordt vereenvoudigd. Aan de hand van enkele clicks en via een validatiesysteem zoals itsme kan via Penneo snel een contract worden ondertekend en doorgestuurd. KYC staat dan weer voor Know Your Customer. KYC laat toe om aan risico-evaluatie te doen, te kijken of de AML-wetten (Anti Money Laundering) worden gerespecteerd en uiteindelijk vast te stellen of er met een tegenpartij in alle veiligheid kan worden samengewerkt. 

Wat zijn de sterke punten van het aanbod van Penneo?

Christian Stendenvad: Ons grote voordeel is dat we een stroom aan handtekeningen gepersonaliseerd en op maat van de klant kunnen maken. Stel dat u verschillende documenten ter ondertekening verstuurd dan hoeft u zich slechts één keer te identificeren terwijl bij verschillende van onze concurrenten u dat bij elk document afzonderlijk moet doen. Daarnaast is het ook mogelijk om een volgorde van handtekeningen te organiseren zodat eerst bijvoorbeeld de directeur alles tekent en dan een bepaalde manager. Dit is zeer ingewikkeld om technologisch en technisch op te zetten, ook al lijkt het zeer eenvoudig uit te voeren. Voorts bieden we tevens de mogelijkheid om alle documenten op te slaan en te archiveren. 

Waarom hebt u de sprong van de Nordics naar België gewaagd en niet voor een ander land of regio gekozen?

Christian Stendenvad: Na de succesvolle implementatie in onze thuismarkt Denemarken breidden we de jaren erna uit naar Zweden en Noorwegen. In 2020 was er dan onze beursintroductie en dankzij het opgehaalde geld kon de groei worden versneld. Op dat moment zochten we ook expansie in andere landen. We gingen voor België omdat net als in Denemarken het eID-systeem er zeer goed werk. Tegelijkertijd is België een nieuwsgierige markt die digitale nieuwigheden gemakkelijk opneemt en zeer gefocust is op ecologie zoals het besparen op papier, net als in de Scandinavische landen. Nieuwe dingen worden gemakkelijk opgenomen, zeker als er tijdswinst tegenover staat. In sommige andere landen in Europa gaat verandering veel minder snel. In België hebben we ook vastgesteld dat boekhoudkantoren en auditors elkaar proberen te helpen zodat de hele sector ervan profiteert, dat zien we minder in de Nordics. Naar wat ik begrepen heb, is het door de strikte regelgeving al moeilijk genoeg om te overleven.

Waarom hebt u voor Gent gekozen en niet voor Brussel of Antwerpen?

Christian Stendenvad: Geografisch bekeken is Gent ideaal gelegen en we kunnen het voor heel België als uitvalsbasis gebruiken. En tegelijkertijd waren we gecharmeerd door de kantoren in de Ghelamco-arena. We voelden direct de dynamiek en zijn omringd door andere groeibedrijven die met dezelfde uitdagingen worden geconfronteerd. Het is voor ons een ideale omgeving die de nodige flexibiliteit biedt terwijl we er ook gemakkelijk (nieuwe) klanten kunnen ontvangen.

Hoe gaat u voor groei zorgen? 

Christian Stendenvad: We groeien op twee manieren. Enerzijds zien we het netwerk-effect voor onze digitale handtekeningoplossing. Als toplui van ondernemingen zien hoe snel en eenvoudig ze kunnen werken dan zijn ze verkocht en maken ze reclame voor ons. Er is ook veel overleg tussen accountants en auditors onderling en ze wisselen ideeën uit. Eenmaal we ingeburgerd zijn in de sector, kan het snel gaan. Anderzijds verwachten we een sterke vraag naar ons KYC-aanbod omdat steeds meer financiële bedrijven due diligence rond hun klanten moeten uitvoeren. In veel gevallen moet u vandaag nog de voor- en achterkant van uw paspoort sturen maar dat zou toch stilaan verleden tijd moeten zijn. En dat is niet alles want ze moeten er ook op toezien dat al uw informatie beveiligd is. We zijn al mt ons KYC-aanbod gestart in Denemarken, Noorwegen en Zweden en gaan het nu ook in België lanceren. We starten met enkele klanten om proef te draaien en daarna lanceren we het op grotere schaal. 

Kunt u het Nordics-model zomaar naar andere landen kopiëren en overzetten?

Christian Stendenvad: Hoewel het Europese regelgeving is die overal geldt, heeft elk land opmerkelijk genoeg zijn eigen wetgeving. Dat is een eerste moeilijkheid die we moeten overbruggen. Ten tweede verschilt de adoptie van digitale handtekening. In Denemarken is het snel gegaan omdat de overheid ervoor heeft gekozen om van ons de standaard te maken en er is een heel ecosysteem rond ontstaan. In andere landen is dat nog niet het geval. We stellen wel vast dat steeds meer overheden realiseren dat dit de enige weg vooruit is.

Hoe moeilijk is het om een groeistrategie aan te houden en tegelijk de druk van de aandelenmarkt te voelen? Het aandeel heeft de voorbije maanden, net zoals zoveel andere technologiebedrijven, immers rake klappen gekregen. 

Christian Stendenvad: We kunnen er niet naast kijken dat het voorbije jaar alle kleine groeiwaarden het niet onder de markt hebben gehad. Maar het is niet aan mij om te bepalen of het aandeel te hoog of te laag staat. Wat ik wel weet, is dat wanneer we onze strategisch plan de komende jaren kunnen uitvoeren, het bedrijf er beter zal voorstaan dan vandaag. In het eerste kwartaal van 2022 hebben we een kapitaalverhoging van 58 miljoen DKK gedaan en verschillende grote institutionele investeerders uit de Nordics zijn toen in het kapitaal gestapt. En dat hebben ze voor de lange termijn gedaan. Het is motiverend voor ons om ons gesteund te voelen door investeerders en wereldwijd door de markt. En het is ook een goede zaak dat we dat geld hebben kunnen ophalen omdat we nu de middelen hebben waarmee we de groeistrategie kunnen uitvoeren. Het is duidelijk dat het vandaag moeilijker is om geld bijeen te krijgen en wie dat niet heeft gedaan, kan vandaag in de problemen komen.

Het aandeel heeft het hele jaar onder druk gestaan en verloor op jaarbasis bijna de helft van zijn waarde. Enkel tijdens de beursgang, in de maanden maart-april, en het algemene marktherstel in augustus was dat anders.

Meer